O-festivalen mellomdistanse (26.06.2016)
Arrangør: Sarpsborg/Trøsken/Varteig
Land: Norge
Disiplin: Mellomdistanse
Planen var å ha sikre planer og god gjennomføring strekk for strekk.

1) +1.27 (46) Planen var å bruke kompasset til orienteringa og stiene bare til å løpe på. Starta feilen med å bli løpende for lenge på feil side av noen merkebånd ut fra start. Hadde kontroll med det åpne området midtveis, men tok litt feil av stiene etter det og fikk feil utgangspunkt for neste retning. Deretter parallellfeil med svingene på den siste stien. Så en post i ei myr, og tenkte den lå i myrsiget nedafor førsteposten (men lå i diffus myr mellom 1 og 2). Leste meg inn da jeg kom opp på stien igjen.
2) -8 (1) Kjent første halvdel av strekket. Retning til skrentene.
3) +3 (4) Retning. Opp en kurve, holdt høyden til den lille myra i søkket. Deretter opp til kollen i ringkanten og ned i posten.
4) +27 (3) Retning. Tapte noe på å løpe over ryggen før hogstfeltet. Retning videre til neste sti. Så den flate kollen før posten tidlig, men kom likevel litt langt til høyre og kom ned på stien før posten ved stikrysset. Retning over myra og ned kanten.
5) +10 (4) Retning og kontroll med hogstfelt og gjerde til høyre. Så kollen og posten tidlig. Litt raskere å løpe sti til venstre.
6) +2 (2) Over myra. Retning videre opp kollen, og fulgte vekstgrensa til posten dukka opp.
7) +1 (2) Tenkte jeg ville til venstre for kollen før vannet. Fulgte et tråkk i omtrent riktig retning. Så den store myra til venstre og innså at jeg var kommet litt vel langt i denne retningen. Korrigerte retningen. Traff myrsiget ved skrenten. Retning og plukke koller videre. Så skrenten ved ringkanten da jeg kom ned fra tellekurvekollen, og da var posten grei.
8) +3 (4) Retning. Holdt meg på toppen for å ha oversikt
9) +20 (20) Lot meg lede ut i myra i stedet for å være hard på retningen. Trodde jeg så de åpne områdene til høyre, men innså etter hvert at jeg var i noe myrliknende, dvs for langt til venstre. Så posten i søkket til høyre.
10) +2 (2) Retning. Skjønte at jeg var i myra midtveis, kjente igjen tellekurvekollen fra 7.strekket, kom meg opp over hjelpekurvekollene og videre over myrene til posten.
11) -4 (1) Vurderte om det var noen rundtmuligheter, men kom til at jeg ville tråkle meg fram rett på. Traff mellom stupene før den åpne myra, deretter over myra og et nestenbad i vannhullet. Ned i neste myr og deretter retning over de flate kollene til posten. Kikka etter kollen i bakkant for å lokalisere skrenten.
12) +22 (22) Retning, og egentlig grei kontroll. Men var sliten og ble løpende nede i søkket i stedet for å komme meg opp på kollene. Retning fra enden av søkket og så posten tidlig, men gikk jo uhyre seint første del av strekket.
13) +18 (7) Retning. Prøvde å se hvor jeg skulle opp på andre siden av dalen. Gikk igjen uhyre tregt opp bakken. Kontroll med hvor jeg passerte toppen og så igjen posten tidlig.
14) +6 (2) Ned i søkket og opp lia. Prøvde holde retningen til andre søkk (det med skrentene) var passert. Litt usikker på hvor jeg passerte søkket, men fikk øye på skrenten bak posten.
15) +43 (16) Planen var ned til gul flekk med stikryss, men da jeg hevet blikket ut fra posten, så jeg noe som minnet om vekstgrense foran meg og tenkte at da kunne jeg jo bare løpe til vekstgrensehjørnet først. Innså imidlertid at det ikke stemte at jeg skulle så mye ned, og at det måtte være kanten av grøntfeltet jeg så foran meg. Ble dermet en cirkaretning med dårlig utgangspunkt ut til stien. Kom egentlig ned omtrent på riktig sted, men så ikke stikrysset og syntes ikke jeg stod ved en større åpen plass, mens jeg syntes det så ut til å være en større åpen plass til venstre. Løp dit, men innså at det ikke gikk noen sti derfra. Kom meg ned til stien, og fulgte den noen meter for å være sikker på å få den gule flekke på kollen/ryggen før posten.
16) +6 (3) Retning til myrsiget, opp på kollen og over kollen til posten.
17) +9 (9) Burde kommet meg opp på stien med en gang (som var planen, men det var tett vegetasjon, så jeg løp litt nedover og kikket etter en åpning). Retning ned da jeg så skrenten til venstre.
18) +7 (11) Litt sløv og fulgte en annen løper/tråkk litt for langt til venstre ut fra posten.
M) +2 (6)

For å ta det positive først, var det mange bra gjennomførte strekk i dag. 1. og 15. strekket trekker selvsagt ned (totalt 2 min tidstap på disse), mens 4., 9. og 17. også var litt under pari. Fysisk var det en tung dag, spesielt siste del. Følte jeg var tilbake på fjorårsnivå, dvs full stopp i motbakkene og dårlig flyt i løpinga fordi jeg ikke orket å gøtse over de små kantene underveis.
Vis kommentarer (0)

O-festivalen mellomdistanse (26.06.2016) O-festivalen mellomdistanse (26.06.2016)