EM stafett (28.05.2016)
Land: Tsjekkia
Disiplin: Stafett
Etappe: 2
Tross dårlig løping i går var jeg positiv før start og innstilt på å orientere bedre i dag, blant annet ved hjelp av bedre kompassbruk. Skulle ellers orientere bestemt og sikkert hele veien. Ingjerd løp bra på førsteetappe, og sendte meg ut på 8.plass, ca 1.20 bak teten.

1) Løp ut omtrent samtidig med et sveitsisk og et finsk lag. Hadde samme gafling som Finland. Over to koller og ned langs grøntfeltet.
2) Retning og sikte seg inn i forhold til det åpne området. Holdt på å bli med Finland litt langt venstre, men fikk korrigert meg inn uten tidstap.
3) Opp på stien, retning til neste sti, fulgte denne til svingen, retning videre over de gule flekkene. Begynte å speide etter stein og post da det ble brattere. Rett i.
4) Retning. Noe kontroll med vegetasjonen og den lille stien. Rett i.
5) Så Tsjekkia på vei ut av posten til høyre, men hadde bestemt meg for venstre. Lå i rygg på Finland bortover lia. Passerte 10.posten. Finland forsvant mer til høyre da vi kom ut i den hvite skogen. Kryssa bekkedalen, noen meter på slepet, opp ryggen til stien og sti til posten. Hadde igjen Finland foran meg opp stien, og på posten kom Tsjekkia inn fra høyre.
6) Tsjekkia forsvant igjen til høyre, men hadde Finland foran meg opp langs grøfta til høydepunktet.
7) Gjennom grønten. Syntes Finland og Tsjekkia lå litt langt nede i lia og la meg litt høyere. Kryssa sti og så bekk. Ble litt usikker på hvor høyt jeg var, men leste meg inn på gul flekk til høyre og grønn til venstre. Så kanten av grøntfeltet foran meg, og brukte steinene som kontroll på at jeg gikk inn på riktig høyde. Rett i, men de andre lagene var plutselig vekk.
8) Skrått ned lia mot veien. Rett før veien kom Danmark og et lag til bakfra. Hadde vurdert både rett på og venstre og landet på rett på, men ble fristet til å bli med Danmark til venstre. Enkelt inn langs vekstgrensa og deilig å løpe litt på vei, men burde holdt på planen om rett på. På posten kom flere lag inn fra høyre (dvs rett på-veivalget)
9) Lå i gruppa og kontrollerte på sti, forbi gjerdehjørnet og retning/kurvelesing til posten.
10) Skummel post. Tenkte jeg ville dra ned mot 4.post og holde høyden derfra til jeg traff gjerdet, siden jeg var litt kjent her fra 5.strekket. De fleste i gruppa holdt seg høyere i lia, men løp etter Sverige skrått nedover. Ute på det åpne området forsvant Sverige enda lenger ned, og fortsatte alene bortover det jeg trodde var rett over riktig høyde. Slapp meg ørlite til ned, trodde jeg så den gule flekken rett nedenfor meg (og at jeg dermed var på riktig høyde), men kan ikke ha vært den. Snublet etter hvert i noen gjerderester, men så ikke noe mer enn det lille jeg hadde snublet i, og antok derfor at det ikke var gjerdet jeg var kommet til. Plutselig kom en gjeng løpere ned lia, og jeg innså at jeg hadde mista kontrollen. Etter litt virring traff jeg baksiden av gjerdet, og etter å ha fulgt det til nærmeste hjørne forstod jeg at det var baksiden. Kronglete å komme seg derfra til posten. Tapte ca 2 min.
11) Kom meg ned lia. Fulgte stien for å summe meg litt etter bommen. Så kollen/steinene ved posten fra stien. Måtte sjekke postbeskrivelsen for å se hvor jeg skulle.
12) Til enden av kollen og kom meg greit inn mellom steinene.
13) Litt dårlig retning ut av posten, men kom meg ut i den hvite skogen. Retning til stien. Kom meg aldri så langt til venstre at jeg fant den lille stien ut til den store, men så noe søkkliknende foran meg fra den store stien, og der var posten.
14) Prøvde følge tråkk, men ble litt knot gjennom bushen. Mulig jeg burde dratt mer rett på siste del.
15) Passering. Mulig jeg ble sekundert, men visste uansett at jeg lå dårlig an, men at jeg måtte gi alt inn siden vi hadde blitt enige om det på laget.
16) Ned jordet, til venstre for grøntfeltet, kryssa veien og sikta meg inn i forhold til kollen bak posten.
17) Retning/litt til venstre, både for å unngå grønt og å kunne følge grøfta til posten
18) Retning til veien. Nølte litt der før jeg satsa på at det ville dukke opp et tråkk mot posten. Det gjorde det, men mulig jeg burde tatt det høyre tråkket inn mot posten.
19/M) Spurt og veksling med Emma, som løp oss inn til en 10.plass (7.plass i EM)

Langt bedre enn i går, både teknisk og fysisk. Uten bommen til 10.post og det dårlige veivalget til 8.post måtte jeg sagt meg bra fornøyd med dagen. Nå ble det i stedet nok et skuffende EM-løp, og totalt sett et skuffende EM. Jeg har selvinnsikt nok til at jeg forventa å være et stykke bak, men det skuffende ligger i at jeg ikke fikk til et eneste løp jeg kan si meg fornøyd med. Nærmest var jeg vel egentlig på sprintstafetten forrige helg. Sannsynligvis dreier det seg om summen av å være litt til mye for dårlig på det meste, samt å heller ikke være spesielt godt spesifikt forberedt på terrengtypen, men jeg hadde håpa å kunne sette sammen et brukbart løp ut fra de forutsetningene jeg tross alt hadde. På sikt, og hvis jeg fortsetter å ha framgang, tror jeg årets EM-erfaringer kan vise seg nyttige, men akkurat nå er det bare å dra hjem med halen mellom beina og trene mer.
Vis kommentarer (0)

EM stafett (28.05.2016) EM stafett (28.05.2016)