Kampen om Skagerrak mellom, D17 (24.09.2023)
Kategori: Konkurranse
Tid: 31:21
Gj.sn. HR: 162
Maksimum HR: 170
Visste at 18p på 3,6km på 1:5000-kart sannsynligvis ville by på intensiv orientering, så prøvde å være på fra start og være bevisst på å la o-teknikken styre farta.

1) Opp til stien, fulgte den noen meter, inn langs myra/kanten, retning videre opp mot toppen av kollen og så skjermen derfra.
2) Kom meg over den første myra og over ryggen til stien. Sti til stikrysset og retning mot neste sti. Skjønte at jeg kom ut denne ved det tydelige søkket, fulgte stien litt til høyre og så retning ned lia, kryssa søkket og inn under kanten.
3) Opp til og over toppen
4) Retning mot stien, fulgte stien forbi søkket, opp og inn søkket til posten
5) Retning og så opp på ryggen. Tenkte jeg måtte unngå den verste steingrunnen, men la meg i overkant mye venstre.
6) Holdt høyden til jeg hadde kryssa søkket, så litt skrått ned lia mens jeg kikka etter posten.
7) Skrått opp lia og retning mot søkket da jeg kom på toppen.
8) Retning og rett til høyre for kollen etter stien. Så en kolle, som jeg riktignok syntes lå altfor langt til venstre, men som var såpass tydelig at jeg løp dit. Ingen posten, snudde meg til høyre og så posten lenger ned. +15 sek.
9) Retning omtrent mot mål. Tenkte holde litt til venstre for å unngå den verste grønten, og ellers prøve å løpe er det så best ut. Snubla og dunka kneet i en stokk, og ble litt retningsvill en periode etter det. Ble dermed løpende parallelt med jorde/vei litt for lenge før jeg fikk surra meg ut på den. Vurderte å ta av fra veien tidligere, men syntes det så fint ut å følge søkket til posten.
10) Vurderte venstre på sti for å unngå grøntfeltet, men syntes det ble litt for langt å komme seg ut dit. Burde nok bare dura mer eller mindre rett på ut mot den utydelige stien, men svinsa og svansa litt hit og dit i søken etter bedre løpbarhet (som jeg neppe fant). Tok inn litt etter stikrysset og fulgte kanten til posten.
11) Skrått opp lia. Så skrenten til høyre før jeg bikka over kanten.
12) Ut søkket med stien og videre langs kanten av industriområdet til enden av bygningen. Videre bort berg i dagen mot toppen av kollen, over neste kolle og i posten.
13) Ble løpende litt for lenge ut av posten før jeg tok en god kurs, og var da en del nærmere kolletoppen/lenger til høyre enn jeg trodde. Syntes ting stemte litt sånn halvveis videre, men veldig diffust og halvmyrete i hele området, så prøvde å kikke etter kollen til høyre for posten. Kom meg opp på «tørt land» og fikk litt oversikt, og skjønte da at jeg stod på feil side av kollen. +15-20 sek.
14) Litt grov retning ut mot veien. Redd for å treffe noe hagegrønt, men så at det ikke skulle være noe av det på denne siden av veien. Tok inn over enga og retning videre gjennom grønten. Deretter greit å styre på kolle til høyre og venstre og så kanten man skulle opp. Retning videre. Litt usikker da jeg kom til kanten, men skjønte at jeg var litt langt venstre og fikk kommet meg til høyre for myra og over kollen til posten.
15) Retning over myra. Merka at jeg dro en del venstre opp mot stien, men såpass tett at jeg bare ville komme meg fortest mulig opp på denne. Fulgte stien til terrenget begynte å helle og opp på kollen.
16) Opp på og over første kolle, til høyre for skrenten på neste kolle og holdt høyden til posten.
17) Så at man måtte kjempe litt «mot tyngdekraften» og holde seg i lia for å holde retningen sånn nogenlunde, men var slurvete og slapp meg for tidlig ned. Kom meg over myra og inn på stien, men gjorde ikke noe seriøst forsøk på å finne ut akkurat hvor jeg var. Fulgte i stedet stien noen meter til venstre, deretter opp over kolle og ned i myr som så litt mer åpen ut i et parti. Såpass mye buskvegetasjon i myra at jeg tenkte man kunne være nær skjermen uten å se den, så virra rundt og kikka bak busker ei stund før jeg begynte å tenke på alternative muligheter. Fikk plutselig en følelse av «her har jeg vært før», og skjønte da at jeg stod i myra rett etter 1.post. Kom meg da greit over i riktig myr, man rundt minuttet her.
18) Langs kollekanten, kryssa stien og retning videre. La meg bevisst litt til venstre, så jeg kunne «sveipe mot høyre» og finne posten.

Irriterende med bommen på 17., men veldig fortjent når man slurver både med retning og sikkert utgangspunkt, så sånn sett en real straff for forseelsen. Ellers greit fornøyd med resten. Ikke perfekt med svingene inn i 8., og 13. og litt dårlig løping på strekkene til 8. og 9., men generelt ganske bra flyt ellers, og det er jo lett å få noen slengere på 1:5000 hvor avstandene er små.
Vis kommentarer (0)

Kampen om Skagerrak mellom, D17 (24.09.2023) Kampen om Skagerrak mellom, D17 (24.09.2023)