Venla 3.etp (2019-06-15)
Time: 43:19
Average HR: 171
Maximum HR: 178
En del usikkerhet i forkant av stafetten, litt fordi formen hadde vist seg skuffende dårlig på verdenscupløpene helga før, men mest fordi jeg dagen før disse løpene hadde fått et slag i innfestet til setemuskelen eller deromkring. Denne skaden hadde snarere blitt verre enn bedre i løpet av uka etter verdenscupen, og forsøket på hardøkt onsdag før Venla var relativt mislykka. Men følte meg iallfall ganske trygg på terrenget og orienteringa, og håpa derfor å komme meg gjennom løpet uten å tape altfor mye selv om beina skulle vise seg å fungere dårlig. Og plan A var uansett å løpe for fullt og gjennomføre et offensivt, men kontrollert løp.

Stafetten fikk en veldig bra start for vår del, da Marianne på 1.etp kom inn som nr. 12, 2.19 bak Halden i tet. Marie fulgte opp med å klatre opp til 3.plass, og sendte meg ut i rygg på Lidingø og Emma Bjessmo, 1.42 bak IFK Gøteborg i tet.

1) +2 (2/407) Lå bak Lidingø mot startpost. Fikk ganske raskt lagt en plan til 1.posten, kikka gjennom løypa og lagt en grovplan for 9.strekket, og sett at det ellers så ut til å være best å ta strekk for strekk. Det var da fortsatt langt igjen til startpost, og konsentrerte meg derfor om løpinga. Skiltes ad med Lidingø ved startpost. Enkelt langs og over hogstfeltet, til høyre for 2 ganger kolle, opp på ryggen og retning ned i søkket. Mye folk i alle retninger her, så lite å bry seg om dem etter. Grøntfeltet med vekstgrensa var ikke så tydelig som jeg hadde trodd, men fikk øye på skrenten foran posten.
2) -1 (1/407) Fulgte et tråkk selv om jeg merka at det gikk litt til høyre for kursen. Visste dermed at jeg skulle litt til venstre etter veien for å komme meg opp på kollekanten og ut til nesa.
3) -11 (1/407) Til venstre for kollen, ut på veien, fulgte veien til jeg så krysset, retning mot venstrekanten av neste kolle og derfra så man høydepunktet.
4) +11 (3/843) Kikka på å ligge i lia, men ville gjøre det enkelt og sikkert ved å dra opp. Litt kø i tråkkene gjennom kanten av grøntfeltet, men da jeg justerte litt høyre opp mot kolletoppen fortsatte folk i mer vestlig retning, og jeg skjønte at nå var det slutt på tråkk og folk for ei stund. Litt usikker på om jeg virkelig var ved høydepunkt/stein da jeg dro ned, men sa til meg selv at jeg hadde vært nøye med retningen, så hvis jeg bare også dro ned i riktig retning, ville flata dukke opp. Det gjorde den, men stadig litt usikker følelse da jeg heller ikke fikk helt tak på dobbeltsteinene til venstre. Fortsatte imidlertid mot søkket, og også det og skrent/post dukka heldigvis opp.
5) +3 (3/843) Retning opp lia. Så berg i dagen foran posten da jeg kom ut av det lysegrønne, men tok en feig venstresving fordi det så fint ut å løpe der. Burde holdt linja.
6) +3 (13/1640) Retning mot stup/kolle. Så dette tidlig, men trodde først posten skulle ligge under stupet, og måtte dobbeltsjekke kartet da jeg plutselig så noe merkebånd og stæsj oppe på toppen, samtidig som jeg ikke så antydning til post under stupet.
7) -3 (1/1640) Retning, som jeg prøvde å holde videre gjennom grønten samtidig som jeg holdt framdrifta oppe. Valgte å dra opp på ryggen litt tidlig for å ikke gli forbi posten, men frykten viste seg temmelig ubegrunna siden jeg nå traff igjen 1./2.etappegjengen.
8) +4 (3/1640) De andre løperne fortsatte over veien, mens jeg fulgte veien til førstehjelpsposten og tok en nøyaktig kurs derfra siden jeg syntes posten så litt skummel ut. Men både kollen til høyre, nesa foran posten og postdetaljkollen var tydelige å se.
9) -18 (1/1640) Planen var svakt høyre i søkkene. Det var imidlertid styggere enn forventa første 100 meterne ut fra posten, og valgte derfor en ekstrasving via slepet og så ligge mer oppå kolleflata fram til det grønne søkket på tvers. Hadde kanskje vært enda bedre å følge det første slepet fra starten av. Opp fra søkket var det litt bratt å klatre på venstresiden av kollen med stein, så tror jeg burde fullført en høyresving til høyre for kollen her. Litt irritert på meg selv fordi jeg følte det hittil hadde blitt litt mye knot på dette strekket. Men kom meg opp og inn i søkket i retning posten. Fulgte dette til jeg dro opp før den siste skrenten, og deretter langs kanten til jeg kom under skrent/stup. Så hjelpekurvekollen til venstre og prøvde å ha en god retning mot kollen.
10) - (1/1640) Retning og prøvde å stole på at posten ville dukke opp nede på hjørnet.
11) +7 (3/791) Litt dårlig blikkbruk ut av posten, og satte meg litt fast i et vindfall. Men kom meg så inn på kursen. Prøvde å bruke kompass og kurver til å se hvor jeg skulle ned fra den siste ryggen.
12) -1 (1/791) Retning. Så skjermen før jeg passerte vekstgrensa.
13) -8 (1/791) Ut på slep og sti. Ble inspirert av heiing fra drikkepostmannskapet. Fulgte stien noen meter, deretter retning mot kollen, opp på toppen og fikk øye på posten inne blant uryddighetene.
14) +6 (9/791) Retning mot kollen. Redd for å gjøre feil, og tok en liten venstresving for å være sikker på å få de store steinene også. Egentlig unødvendig, og visste det, så prøvde å iallfall være flink til å holde retningen ut ryggen og speide etter post/stein.
15) +4 (5/1639) Retning. Lite tydelige detaljer å bruke, så prøvde å være nøye med kompasset. Roa nervene betraktelig da jeg fikk med meg den store steinen, og bestemte meg for å tørre å være offensiv videre mot posten. Innså at denne taktikken var temmelig trygg da jeg fikk øye strømmen av 1./2.etappe-løpere på vei inn mot posten fra venstre. Syntes også jeg skimta en GPS-vest på vei ut fra posten, og prøvde å gire opp et hakk.
16) +27 (12/487) Opp lia mens jeg prøvde å komme meg forbi noen løpere. Så kollen til venstre da jeg kom opp på toppen, og tok retning mot kollen med skrent, men videre ble det litt småsvinger for lettere å komme forbi folk. Så noe som likna et slep, og antok at jeg var havna på slepet rett til høyre for streken. Videre var det imidlertid litt myrlendt, og jeg kom bort til kollen ved noe som likna et platå/nese. Fikk heller ikke tak på skrenten og lurte derfor på om jeg i stedet var kommet for langt til venstre. Dro opp på kollen, fortsatt usikker, men så noe som likna høydepunkt til høyre og dro dit. Ingen post. Prøvde å tenke rasjonelt og ikke misbruke fantasien. Tenkte at det så ut som jeg var nesten på toppen, og at jeg derfor mest sannsynlig skulle nedover. Dro nedover, og innså at jeg nesten kunne sett toppen av postbukkene fra der jeg valgte å dra til høyre.
17) -1/- (1/486) Sjekka retningen og beina på nedover langs kanten.
18) +2 (4/1639) Dobbeltsjekka hvilken sistepost jeg skulle ha og prøvde å løpe på det jeg kunne
M) +4 (10/1640) Hørte at jeg lå som nr. 2, 40 sekunder bak. Irriterte på meg selv siden jeg visste avstanden kunne vært halvparten, men prøvde å iallfall ikke tape mer.

Kamilla fulgte videre opp med en sikker sisteetappe, og sikra oss en solid seier. Dette var min første Venla-seier, og det var veldig gøy å vinne på en dag hvor hele laget gjorde det bra (noe som forsåvidt gjerne er en forutsetning for å vinne også)

Jeg er selvsagt litt irritert over feilen jeg gjorde på slutten, men jeg er iallfall fornøyd med at jeg ikke mista hodet og gjorde den større enn nødvendig, og ellers følte jeg at jeg gjorde et for det meste solid og sikkert stafettløp. Merka at formen fortsatt ikke er allverdens, men overskuddet var nok hakket bedre enn helga før, og framfor alt var jeg veldig fornøyd med at ikke setemuskelskaden ble problematisk underveis.
Show comments (2)

Venla 3.etp (2019-06-15) Venla 3.etp (2019-06-15)