WC-granskningsløp lang (2019-05-05)
Tid: 74:17
Genomsnittlig puls: 162
Maxpuls: 174
Årets første langdistanse, og håpa i år å få denne distansen også til å sitte brukbart fra første stund, noe jeg ellers ofte har brukt noen løp på å få til de siste årene. Planen var å løpe et offensivt, men sikkert løp, og hadde litt ekstra fokus på overgangene mellom forenkling og finorientering, som man gjerne får en del av på langdistanser

1) -1 (1) Litt uvant med 1:15 000, men tvang meg selv til å lese kart og kom dermed relativt raskt inn i i det. Tok av i stisvingen, fulgte kanten til myrsøkket og over kollen til posten.
2) +2 (2) Fulgte søkket til det store søkket, fant riktig kolle og kom meg over og ned i posten.
3) -1 (1) Begynte å løpe oppå ryggen, men gled etter hvert ned i søkket og fulgte det til myra. Deretter opp på toppen og mot enden av kollen. Så myra til høyre og skjønte at jeg måtte justere litt venstre.
4) +12 (2) Hadde så vidt kikka på strekket på vei til startpost, men måtte nå ta en avgjørelse, og syntes det var såpass mye hindringer rett på at jeg bestemte meg for å løpe rundt. Grei gjennomføring, men tapte noen sekunder på å ta av stien litt tidligere og skrå i søkket ned til myra før posten.
5) +11 (5) Syntes det så bra ut på kartet å følge myra ut fra posten, men tapte 10-15 sek på å ikke bruke ryggen til høyre i stedet. Dro opp på ryggen etter den gule stripa og fulgte den til posten.
6) -15 (1) Ut ryggen, sti, langs kanten under skrenten til søkket og søkket under skrentene ned til posten.
7) -5 (1) Opp søkket igjen og opp på stien. Bomma på stien etter vanntårnet, men kom snart inn på den. Tok av stien og løp langs hogstfeltet, sikta derfra med kompasset og ned på flata til posten.
8) +1 (2) Syntes det så såpass grapsete ut rett på av jeg valgte sti rundt i starten av strekket. Angra meg siden jeg syntes det ble mer zikzak og dårligere stier enn jeg hadde tenkt i starten, men tenkte at jeg iallfall måtte gjennomføre så bra som mulig. Fant stien som tok av fra lysløypa, kryssa myra og kom meg opp på kanten og sikta derfra mot hogstfeltet. Fikk øye på de to kollene da jeg kom ut på hogsten.
9) +3 (4) Retning og passerte tårnet. Usikker da jeg ikke umiddelbart så grøfta, og lurte på om jeg skulle til høyre eller venstre. Valgte etter hvert høyre, fant grøfta og fulgte den til posten.
10) +18 (12) Ut på stien, og fulgte denne nesten ut til den store stien før jeg kutta over. Derfra gjorde jeg imidlertid noe dumt ved å slippe meg ned i bekkedalen i stedet for å holde høyden, og tapte ca.15 sek på dette. Så posten da jeg kom opp på kollen.
11) +14 (2) Syntes det så greit ut rett på, men mye vindfall gjorde at jeg ikke helt klarte å holde linja ut mot stien. OK fra stien, via myra og ned skrentene, men derfra var jeg igjen svak og begynte å skrå høyre i stedet for å holde linja skrått opp lia. Kom meg rundt skrentkanten, fulgte denne rundt kolle og høydepunkt, og derfra så man kollen til høyre for posten, men tapte igjen 15 sek på å ikke løpe mer direkte siste del av strekket her.
12) +3 (2) Ned forbi skrentene, fulgte slepet og dro etter hvert opp så jeg var sikker på å havne over skrentene. Deretter bare å følge skrentkanten til man så posten.
13) -5 (1) Retning mot kollen og videre gjennom myra. Derfra finlesing opp to skrentkanter, over kollen og ned i posten.
14) -10 (1) Hadde bestemt meg for høyre her på vei til 4.post, og la i vei ned lia etter å ha drukket et glass vann. Prøvde å hele tiden være på forskudd med stikryssene, og merka at følelsen fysisk var litt bedre enn sist jeg løp her. Usikker på om jeg skulle dra over eller under skrentrekka inn mot posten, og kan se ut som jeg tapte noe få sekunder på å velge over. Ellers greit ned i det grønne søkket til myra og opp på høydepunktet på andre siden.
15) -21 (1) Opp på kollen, retning videre mot myrsøkket, runda kollen litt til venstre, over den flate kollen og kryssa stien. Så aldri stitråkket videre, men løp på retning mot kollepartiet foran meg og fulgte kanten i den hensikt å bli fanga opp av kollen bak posten og leda inn i søkket.
16) +26 (5) Dagens dårligste strekk… Hadde tenkt å holde meg rett til høyre for streken, men så først på 15.post at jeg måtte litt lenger høyre enn jeg hadde trodd ut av posten pga vegetasjonen. Ble kanskje litt stressa av det, og hadde ikke helt kontroll på annet enn en omtrentlig retning mellom de to første stiene. Da jeg kom ut på 2.sti, fikk jeg plutselig for meg at det var lurt å følge stien litt i stedet for å fortsette rett fram. Innså at det nok ikke hadde vært så lurt da deg varte og det rakk før jeg passerte kollen med skrent, og kom også på at en av grunnene til at jeg ville løpe høyre var pga postinngangen. Bestemte meg derfor for å skjene over til høyresida av streken igjen, kom ned i myra, kryssa den siste stien, over kollen, en liten tur innom en post jeg egentlig visste kom for tidlig og så forbi skrenten ned i posten.
17) +16 (4) Hadde bestemt meg for venstre fordi jeg trodde den gode inngangen der skulle veie opp for den gode utgangen, men dårligere inngang på høyreveivalget. Ble nok imidlertid litt mye klatring over den første ryggen og så bushing gjennom lysegrønt før man kom ut på stien. Greit inn i posten langs kanten og så ut ryggen.
18) +1 (2) Ned på stien. Valgte stor sti framfor korteste vei, og kan jo se ut som det var greit nok.
19) -1 (1) Ut på stien og deretter repetisjon fra i går.
M) +2 (5)

Totalt sett et jevnt løp uten store feil, selv om det vinglete 16.strekket selvsagt irriterer litt. Var også litt usikker på veivalgene jeg hadde tatt underveis, men kan jo se ut som jeg traff brukbart. Følelsen fysisk var hakket bedre enn dagen før, og følte jeg kom litt bedre i gang utover i løpet enn helt i starten, men formen var vel likevel ikke mer enn helt på det jevne. Håper selvsagt å klare å heve den litt i løpet av den neste måneden, men utgangspunktet er heldigvis ikke helt håpløst.
Visa kommentarer (0)

WC-granskningsløp lang (2019-05-05) WC-granskningsløp lang (2019-05-05)