Camp Kristiansand #2 - mellomdistanse Kvarenes (2023-03-22)
Categoria: Trening
Nome della mappa: Randesund
Organizzatore: NOF
Paese: Norge
Distanza: 4.06 km
Tempo: 35:05
Media HR: 158
Massimo HR: 170
Merka at det var en viss spenning i lufta før start, selv om det dreide seg om ei treningsøkt som verken jeg, eller sannsynligvis noen andre, hadde lada opp spesielt til. Ville fortsette fokus på basisrutiner (strekkplan og retning), men forhåpentligvis utnytte den ekstra kvaliteten på og rammen rundt økta til å presse fart og teknikk litt mer enn f.eks. på økta sist lørdag.

1) -2 (1) (?) Sleit litt med å komme inn på kartet og få skikkelig oversikt, og følte meg usikker. Prøvde å overbevise meg selv om at en rimelig grei retning ville ta meg ned på flata, og kom meg greit dit. Men nølende videre også og sleit med å stole på at jeg hadde tolka kartet riktig. Kom meg opp bak kollen, men ytterligere nøling før jeg fikk surra meg helt opp i posten.
2) +23 (7) Skoleeksempelet på upresisjon. La en brukbar plan: Rett på og runde tellekurva på den siste kollen, men havna for langt til venstre, og dermed unødvendig over kollen midtveis, og, ikke minst, altfor langt til venstre da jeg skulle runde kollen inn mot posten.
3) +37 (8) Ville gjøre det enkelt og utnytte det flate området til høyre for streken, men strekktidene indikerer vel at det var vel så raskt å tråkle seg fram rett på. Grei gjennomføring første halvdel, men etter vekstgrensa var det flust av falne trær på kryss og tvers. Satte meg helt fast et par steder, og mista i tillegg litt kontrollen på hvor jeg var, siden jeg aldri fikk løpt helt der jeg hadde tenkt. Leste meg inn ved steingjerdet før jeg dro opp på den siste kollen, men var upresis og havna under skrenten sørvest for posten. Gambla på at det var denne skrenten jeg stod under, og ikke den nordøst for posten, og kom meg over til riktig skrent.
4) +35 (7) Prøvde å sikte meg inn på hvor jeg skulle på andre siden av dalen, men gjorde en parallellfeil og begynte å leite etter posten et hakk for langt opp/til venstre. Var i ferd med å klatre helt til topps på feil kolle, men fikk planta føttene i bakken, så at steinen skulle ligge på kanten, og at det ikke var noen stein der jeg stod, og innså hvor jeg måtte være utfra hvor jeg faktisk hadde løpt. Kikka nedover, og så noe steinliknende på kanten av en kolle lenger ned i lia.
5) -2 (1) Hadde uansett all grunn til å skjerpe meg, men da Anders dukka opp med kamera og la seg bak, fikk jeg enda en grunn til å orientere bedre. Vurderte å runde litt høyre for å komme rett inn i riktig søkk, men valgte å gjøre det enkelt og skrådde over kollen rett før den lille kollen med skrent og glei rett i.
6) -25 (1) Planen var relativt rett på, men krysse det store søkket på et gunstig sted (litt til venstre for streken). Løp bortover kanten mot steingjerdet og stien bak. Anders fortsatt bak, og fikk etter hvert en ekkel følelse av å ha passert gjerde og sti og være helt på ville veier, men så dukka heldigvis steingjerdet opp som det skulle. Utnytta stien opp bakken, og retning videre, samtidig som jeg hadde kontroll på hovedformasjonene, og fikk pytten i søkket som en bekreftelse på at jeg var på rett vei.
7) +44 (10) Anders stoppa på posten, og formante meg selv å fortsette å holde trøkk i orienteringa. Hadde egentlig tenkte å treffe mellom skrentene rett på, men merka at jeg ble dratt litt mot høyre, og da jeg traff den første skrenten, ble det nærliggende å dra helt til høyre for denne også. Stoppa for å få ny oversikt over postinngangen, men telte noe feil med nivåer og myrer/putter nedover, og stoppa et hakk for høyt og leita etter posten. Innså etter hvert at jeg måtte videre, og fikk øye på skjermen lenger ned.
8) -11 (1) Irritert på meg selv for slurvet til 7., og nøye med å følge planen (komme meg opp mot den hvite kollen inn i det grønne) videre. God kontroll med formasjoner og retning videre opp mot posten.
9) -2 (1) Synes det så greit ut rett på, og så heller ingen gode rundt-alternativer, så runda den første kollen, og passa så på god retning videre samtidig som jeg prøvde å løpe der det var fint. Kom meg opp i og over myra, og ut på det flate området med alle trefallene igjen. Kom meg opp på kollepartiet med steingjerdet, og fikk tidlig oversikt over søkket inn med myr og skrentrekka, og visste dermed at posten skulle dukke opp bak første kolle etter myra.
10) -2 (1) Nøye med å komme meg inn riktig søkk, og dro for enkelhetsskyld utom stien og så ut kollen til posten.
11) -2 (1) Ned stien. Muligens litt mye zikzak, men syntes det virka veldig greit å orientere i forhold til den store kollen sør for posten, som jeg så fra det gule området.
12) +23 (6) Kikka på å gjøre det enkelt og dra ned til venstre, noe jeg vel også burde gjort. Men syntes det så greit ut med en slak høyresving. Gjennomførte imidlertid ikke som planlagt, noe som vel starta med at pytten i søkket (ikke overraskende) var temmelig full av vann. Valgte å dra til venstre for denne, og kom meg aldri langt nok til høyre igjen. Bedre enn frykta å komme seg ned den bratte lia, men ikke helt kontroll på hvor jeg var, og i frykt for passeringspost-gressing, ble jeg stående og lese meg inn i stedet for å fortsette og lese meg inn når jeg nærma meg veien.
13) +12 (4) Brutal bakke til ny startpost. Fikk høre at jeg leda med 10 sek av de som hadde starta til nå. Tenkte på alle bakkeintervallene jeg har sett alle andre gjøre på strava i vinter, og at jeg ikke har løpt en eneste en, og tenkte at de 10 sek ryker allerede i denne bakken, men måtte jo bare se det som god trening. Fra starttrekanten opp stien, inn søkket, opp mellom skrentene og fulgte søkket til posten. Veldig tett i søkket, så satte meg litt fast.
14) +2 (2) Nøye med å sjekke retningen da jeg kom ned fra posten, kikka etter stupet midtveis og deretter over kolle og til høyre for neste kolle ned i posten.
M) +6 (9) Feiga ut litt i nedoverbakkespurt på asfalt da jeg kjente litt i foten med fettputeskade, og da jeg var ferdig med diskusjonen med meg selv om at foten nå skal tåle slike belastninger, var jeg nede og i mål.

Totalt sett for dårlig, spesielt første del. Ikke alltid flink nok til å legge en god og enkel plan, og, ikke minst, for dårlig til å gjennomføre planen skikkelig. Fant heller ikke balansen mellom presisjon/finorientering og forenkling. Kort sagt det å tørre å lese kartet når man må, men også å tørre å stole på det man har lest. Men samtidig mye positivt å ta med seg fra denne økta også. Rundt halvparten av strekkene var jo mer eller mindre godt gjennomført, og tendensen positiv utover i økta. Og veldig gledelig å se at jeg henger brukbart med når jeg gjør det jeg skal. Uansett gull verdt for meg med slike høykvalitetsøkter nå. Hvor bra løpsformen blir til sesongstart, er delvis noe jeg bare må "vente og se", men det hjelper jo uansett om jeg får o-teknikken til å flyte sånn rimelig stabilt til den tid.
Visualizza commenti (0)

Camp Kristiansand #2 - mellomdistanse Kvarenes (2023-03-22) Camp Kristiansand #2 - mellomdistanse Kvarenes (2023-03-22)