Nordjysk 2-dages mellomdistanse (12/03/2023)
Категорія: Konkurranse
Карта/область: Svinkløv
Країна: Danmark
Дисципліна: Mellomdistanse
Довжина шляху: 6.1 km
Час: 40:15
Середній HR: 161
Максимальний HR: 170
Så på fredag at jeg var hakket mer klar for å konkurrere enn jeg hadde trodd, iallfall i denne terrengtypen. Hadde ikke noe spesiell forventning til resultat, men ville prøve å gjennomføre et solid løp, med offensiv, men sikker orientering i fokus.

1) +25 (7) Sleit, som vanlig, litt med å få oversikt over dansk klippekurvebilde, men bestemte meg etter hvert for å følge ryggen til posten. Litt skeptisk da det ikke gikk et eneste spor i snøen der jeg hadde tenkt å løpe, men gjennomførte sikkert, om enn nølende. Og hadde nok vært bedre å ligge i søkket og så dra opp.
2) -4 (1) Fikk raskere oversikt nå, og så at det bare var å komme seg ned i den store gropa. Tok meg tid til god kontroll underveis.
3) -1 (1) Bestemte meg raskt for å løpe rundt. Litt dårlig utgang så jeg måtte litt tilbake rundt grøntfeltet.
4) +26 (10) Dårlig utgang. Ble for opphengt i å se den utydelige stien i stedet for å se etter åpningen i grøntfeltet og løp meg fast. OK resten. Burde kanskje tatt posten fra venstre, men var der og da litt skeptisk til mer grønt.
5) -3 (1) Så kollen jeg skulle til da jeg kom opp fra 4.post.
6) +11 (2) Burde nok løpt hakket mer direkte ut mot stien. Rimelig greit å krysse mellom stiene siste del av strekket. Nøye med kartlesinga inn mot posten.
7) +4 (2) Sti, langs kolle, inn i søkk etter sti og opp. Hadde innbilt meg at søkket skulle lede meg mer rett opp i posten, så burde nok heller kryssa den siste stien hakket høyere og kommet rett i søkket.
8) -3 (1) Retning til sti nr. 2, fulgte sti, opp det store søkket, over toppen og til høyrekanten av søkket bak.
9) +15 (9) Grei kontroll på retning og kurvebilde, men for mye på kryss og tvers i leting etter tråkk og åpninger i grøntfeltene.
10) -5 (1) Litt surr før jeg kom meg ut på slepet. Kutta ned til stien. Usikker på om det ville være så tett at man burde følge stiene rundt inn mot posten, men greit å kutte.
11) +39 (10) Ned lia, og i første omgang nøye med å holde meg utenfor det skraverte området. Så ikke at det gikk en sti inn i skraveringa, og tenkte bare at jeg skulle første til venstre etter å ha kommet ut på stien etter brua. Reagerte da stien svingte til venstre istf høyre, og en kikk på kartet avslørte at jeg absolutt ikke skulle være nede langs bekken. Irritert på meg selv for en slik dum feil. Retning og kontroll på groper og koller inn mot posten.
12) +17 (7) Ned på slepet og kryssa veien. Valgte å ligge i søkket til høyre for høydepunktet opp lia fordi det var et fint tråkk der. Etter hvert delte tråkket seg i to retninger jeg ikke mente jeg skulle, og prøvde meg over kanten mot posten på egenhånd. Traff imidlertid en tett krypfuruvegg, måtte tilbake, prøvde meg litt lenger fram, og fant en mer farbar vei inn.
13) +9 (6) Litt usikker på hva som var best, men valgte høyre. Gjennomførte greit, og løp nok bare litt for sakte.
14) +5 (2) Kikka på høyre her også, men bestemte meg for venstre. Hadde merka at det gikk seigere og seigere løpsmessig de siste strekkene, så brukte stiløpinga til å prøve å gire opp igjen nå som det ikke var så langt til mål. Vet ikke om jeg lyktes, da. Inn langs kollen og ned i søkket inn i posten.
15) +1 (2) Tenkte først å ta posten fra den høyre stien, men så at det var flatere å kutte rett over fra veien til den venstre stien og ta posten derfra. Kom meg opp etter at stien hadde svingt rundt kollen og fant posten.
16) +11 (4) Kom meg over kollen og kryssa stien. Holdt meg ute i det hvite/gule hvor det var god oversikt, men sleit litt med å plassere formasjonene rundt meg, så nølte veldig, selv om jeg endte rett i posten til slutt.
17) +4 (4) Vurderte egentlig aldri noe annet seriøst enn å dra ut på stien til venstre. Tenkte det var trygt å følge tråkk i riktig retning inn mot posten.
M) +1 (2)

Jevnt over solid gjennomføring, iallfall om man ser bort fra feilene på strekket til framfor alt 11., og også 4. Også litt nøling her og der (men det var jo en del av planen å ha ok kontroll), og antakeligvis en del å tjene på enda bedre fart gjennom postene.
Som venta ikke det store trøkket løpsmessig, og strekktidene indikerer vel at følelsen stemmer: Brukbar fart i starten, deretter gradvis seigere, men klarte å skjerpe meg litt på slutten igjen. Totalt sett likevel overraskende bra sammenlikna med konkurrentene. Men vintertreningsresultater (spesielt i snø) er jo ganske usikker vitenskap å sette sin lit til, og kommer nok uansett effektivt ned på jorda igjen hjemme i Agder-terrenget.

Vanskelig å si hvor mye snøen påvirka resultatet. Jeg starta relativt tidlig i klassen, men vil tippe relativt jevne forhold for oss som ikke starta på tidligstart, siden alle tidligstarterne hadde vært ute i terrenget før oss.
Показати коментарі (0)

Nordjysk 2-dages mellomdistanse (12/03/2023) Nordjysk 2-dages mellomdistanse (12/03/2023)