NM langdistanse (13.09.2018)
Zeit: 65:20
Durchschnittspuls: 165
Maximalpuls: 175
Planen for løpet var å ta meg nok tid i veivalgsplanlegging, søke gode mikrotraséer i gjennomføringa og være nøye nok fra siste sikre og inn i posten. I tillegg ville jeg prøve å åpne litt mer offensivt enn jeg gjorde i verdenscup-langdistansen i Aremark for to uker siden.

1) +3 (2) Kom meg over den første haugen og tok sikte på flata med grøfter før posten. Derfra så jeg etter kollen nordøst for posten.
2) +43 (3) Stod noen sekunder og vurderte veivalgene. Var veldig usikker på om jeg skulle løpe høyre på vei/sti eller rett på. Hadde egentlig tenkt å velge rundt hvis jeg var usikker i slike tilfeller, men gammel vane slo inn og jeg valgte rett på. Ble litt irritert på meg selv, noe som sannsynligvis bidro til dårlig gjennomføring ut til den første stien. Leste kartet for dårlig i tillegg til at jeg tok for lite hensyn til at kompasset egentlig pekte lenger til venstre, og tapte dermed både på ubesluttsom løping og for mye zikzak. Kom meg på forskudd og fikk opp framdrifta etter stien, kom meg bort langs myra, men ser jeg tapte på å løpe langs kanten i stedet for å komme meg ned i myra tidligere. Fant et brukbart tråkk over den utydelige myra og kom meg opp på stien. Hadde, som nevnt, tenkt å åpne offensivt, men hittil hadde kroppen kjentes temmelig dau og farta dårlig, så hadde litt negative tanker om at det gikk altfor sakte. Men prøvde å si til meg selv at det eneste jeg kunne gjøre var å stå på og gjøre et forsøk iallfall. Tok av etter kolle og grøft nummer 2, kryssa søkket, så den utydelige myra til høyre og kom meg opp til kollen.
3) -41 (1) Stod igjen noen sekunder for å lande et veivalg. Syntes for så vidt det så greit ut rett på, men syntes også en venstresving så bra ut. Her fikk man stort sett slakt utfor i starten, og så hovedsakelig myrdrag og sti siste del. Bestemte meg for sistnevnte. Løp på retning med grovkontroll med store myrer, kollepartier og hogstfeltet ut til det gule slepet. Syntes jeg fikk ganske bra driv i fartsretningen her, foruten litt nøling og unødvendig forsøk på finlesing da jeg ble usikker like før jeg kom ut på slepet. Kutta hjørnet mot neste sti og fulgte så hogstfeltet i søkket og videre opp myrdraget mot neste sti. Traff greit det gule slepet og tok meg tid til å kikke raskt gjennom resten av løypa og litt mer på 6.strekket mens jeg løp der. Fikk en unødvendig stopp i den upasserbare myra etter veien fordi jeg aldri fikk bestemt meg om jeg skulle til høyre eller venstre for den, men fikk krabba meg i land igjen. Opp den hvite ryggen fra myra. Så også myrsiget til venstre. Så også steinen før posten, og traff den greit.
4) +8 (3) En fin ledelinje på platået over tellekurva. Kom litt langt ned inn i posten og venta også i overkant lenge før jeg var sikker på at jeg skulle opp til kollen jeg så til høyre for meg.
5) +6 (2) Opp søkket. Burde kommet meg til høyre litt før, for måtte nå klatre litt over for å komme meg til høyre for skrenten og ned i myra. Den åpne myra i søkket på tvers likna til forveksling ei myr av typen upasserbar, og nølte et sekund eller to før jeg kasta meg uti. Men kom rimelig greit over. Skrådde opp lia, under skrenten, kryssa søkket og holdt høyden bort til platået.
6) -6 (1) Syntes det så såpass knotete ut rett på at jeg vurderte høyre ut på veien, men syntes det var litt langt å komme seg ut dit. Greit opp og til venstre for skrentene. Men så var planen å ligge ca under streken i det hvite og la meg fange opp av myrdragene lenger ned i lia. Men fikk plutselig for meg at det var bedre å følge søkket litt i starten og gjorde det. Begynte å innse at dette ikke var smart da jeg traff grøntfeltet. Burde da bare dratt til venstre og inn på opprinnelig plan, men løp i stedet mer på måfå i omtrentlig retning. Klatra ned lia, skjønte at jeg lå til høyre for kollen og stoppa for å få oversikt. Så ledningen nedenfor meg, og bestemte meg for å løp mot denne og følge den til jeg traff på myrdraget igjen. I myrdraget var det tydeligvis flere som hadde løpt, så tenkte jeg nok hadde tapt den del på den hodeløse planendringa mi her. Utnytta tråkkene ned mot myra i bunnen, kom meg ut på slepet og så veien. Tok inn etter å ha peila mot myra til venstre og jordet foran meg, og løp langs kanten. Fikk tak på hjelpekurveformasjonen over posten da jeg nærma meg, og traff rett i.
7) +4 (2) Retning via 2 * kolle og kontroll med jordet til venstre.
8) +18 (6) Vurderte om man kunne løpe helt rundt til høyre, men syntes det så litt langt ut og bestemte meg for rett på, rett til høyre for toppen. Så ikke engang på venstre via slepet, som egentlig var et bra valg. Retning ut til veien, opp hogstfeltet, til høyre for toppen og ned lia. Kom litt langt til høyre. Videre over veien, forbi bygning og ledning og lot meg fange opp av søkket.
9) +2 (4) Alltid litt frykt for å bomme på publikumspost, men hadde sett før start at posten var greit synlig fra enden av merkaløypa.
10) +3 (2) Hørte at jeg leda med halvannet minutt på Kamilla, og tenkte at det burde holde med en god gjennomføring på sisterunden, men at halvannet minutt heller ikke var allverdens på det som så ut som en fysisk tøff sisterunde. Vurderte sti til venstre, men syntes jorde, slep, søkk og myr til høyre så enkelt og greit ut, og det var det.
11) +3 (2) Vurderte å spare litt høyde ved å holde meg nede i lia, men valgte det enkle og dro helt opp, fulgte ryggen og lot meg fange opp av søkket.
12) -3 (1) Nøye med retningen i knekkpunktet på toppen, kom inn på tråkket halvveis nede i lia og så posten da jeg kom ned på flata.
13) +9 (9) Tenkte følge ryggen og la meg fange opp av kollen før posten, men lot meg lede mot søkket i starten og kom litt utav det. Ble dermed mer eller mindre finorientering via kolle, kolle, høydepunkt og kolle. Fikk opp blikk og oversikt litt mer igjen inn mot posten.
14) +9 (2) Ut på stien, opp lia, over ryggen og sikta meg inn mot det jeg trodde var søkket på andre sida. Så også posten ganske tidlig.
15) -1 (1) Ned lia og kikka etter sistepost/bygning.
16) +7 (6) Tok ikke sjansen på annet enn å spurte, men da jeg hørte at jeg hadde nesten 2 minutter å gå på i siste sving, tok jeg ikke spurten så alvorlig lenger.

Alt i alt en rimelig solid og bra langdistanse, men jeg er litt irritert over den dårlige gjennomføringa i starten av 2.strekket og enda mer første del av 6.strekket. Til 6.post var det jo i utgangspunktet dumt å gi etter for innskytelsen om å følge søkket, og felles for begge feilene er at jeg lar usikkerhet over egne valg og følelsen av å ha gjort noe dumt, påvirke meg til ubesluttsom og planløs løping. Det positive var jo imidlertid at jeg begge steder henta meg inn igjen etter ikke altfor lang tid. Fysisk kjentes det, som nevnt, litt dødt og tregt ut i starten. Følte jeg kom litt mer i siget etter hvert, og siste del kjentes vel sånn sett egentlig helt grei, men uten det helt store trøkket i løpinga.

Men uansett, tross litt småfeil og ikke helt maks form/dagsform, er jeg veldig fornøyd med å fortsette den mer eller mindre stabile løpinga jeg har gjort etter VM. Det er jo et mye bedre utgangspunkt for ytterligere forbedring enn når man stadig har store feil som må lukes bort først.
Kommentare zeigen (0)

NM langdistanse (13.09.2018) NM langdistanse (13.09.2018)