WC langdistanse (31-08-2018)
Tid: 69:38
Gennemsnitspuls: 154
Maxpuls: 178
Målet for dagen var først og fremst å få til et jevnt godt langdistanseløp. Samtidig ville jeg prøve å åpne litt kontrollert fysisk og skuffe på mer etter hvert.

1) +9 (10) Oversiktlig og greit.
2) +57 (10) Litt for dårlig til å unngå myr i starten av strekket. Tapte rundt 20 sek på å løpe på tvers på stien. Var nær ved å endre plan etter å ha innsett at løpbarheten var hakket bedre og bakkene mindre bratte enn jeg kanskje hadde forestilt meg, men gjorde nå ikke det. Kontroll med kollene og så retning inn i posten.
3) +9 (5) Retning og sjekk med myrer og koller underveis. Litt usikker på hvor jeg kom ut av det grønne inn mot posten, men myra foran gjorde den grei.
4) +14 (3) Prøvde å være flink til å bruke kart og blikk til å finne best mulig løpbare traséer rett på, og syntes jeg lyktes bra med det på dette strekket. Så posten på lang avstand.
5) +1.07 (11) Vurderte venstre ut på veien, men syntes det var for tungvindt å komme seg ut dit. Tror jeg valgte et greit veivalg, men syntes ikke gjennomføringa var helt topp. Løp både en litt for svingete trasé, samt at jeg knota litt for mye i en del overganger og falt for mye ned i myrene.
6) +39 (39) Vurderte igjen venstre på veien. Greit til den andre myra, men gjorde der en feil da jeg løp mot enden av stupet og tenkte det var søkket ned mot posten. Oppdaga feilen ganske raskt, men her var det dårlig løpbarhet videre langs bekkesiget til jeg kom meg ut i hvit skog igjen.
7) +1.41 (20) Vurderte venstre via veien, men basert på løpbarheten i terrenget hittil, trodde jeg ikke det var noe å tjene på det. Men lavere ned i terrenget var det mer gress… Innså at jeg kanskje var på feil spor allerede på myra på andre siden av veien, der det var såpass mye tynningshogst at jeg lurte på hvor de grønne stripene på kartet var blitt av. Dro ut på hogstfeltet i jakt på bedre løpbarhet, men endte da også opp med å ligge lenger til høyre enn planlagt videre mot elva. Jeg vet jo ikke om gresset var grønnere der jeg egentlig hadde tenkt på løpe, men grønnere gress stod uansett ikke på ønskelista der og da. Deretter et greit parti fra jeg kom meg over elva. Men tok igjen en dårlig trasé opp første kneika på den siste åsen, der jeg egentlig bare løp litt lenger for å få stigningen enda litt brattere. Greit videre opp mot toppen, før jeg igjen tapte litt inn mot posten på en venstresving for å gjøre det ekstra «sikkert» - men burde jo funnet fram via myra i søkket også.
8) +2 (4) Retning. Så kolle til venstre og stein til høyre før det bikka ned mot posten.
9) +5 (2) Retning og kontroll med store kurveformasjoner og myrer. Et strekk hvor jeg i stor grad følte jeg lyktes med å få opp blikket og finne gode traséer.
10) +27 (4) Et strekk hvor jeg stort sett løp på retning med en grovkontroll på hvor jeg var fram til den siste kollen. God kontroll på toppen, og deretter prøvde jeg å ha en god retning. Rimelig bra kontroll siden jeg fikk med meg høydepunkt og søkk før posten, men ser jeg tapte litt i forhold til de som var råest på å forenkle ned mot posten.
11) -3 (1) Retning og så på venstresida av myr og søkk.
12) +1.02 (5) Ser ikke ut som jeg tapte noe særlig på å bruke stien i starten, men var kanskje litt unødvendig. Neste del av strekket ble det imidlertid både altfor krokete trasé og for mye nede i myrene igjen. Men en årsak til dårlig gjennomføring her, var at jeg plutselig fikk litt panikk for om jeg hadde huska å stemple før jeg drakk på forrige post (som var drikkepost). Vurderte faktisk å løpe opp til posten igjen, men visste jo både at jeg har som hovedregel å stemple før jeg drikker, og hadde et vagt minne om iallfall å ha sjekka koden, så valgte å fortsette og prøvde å komme inn i fokus igjen. Tapte også noe på svingen inn mot streken etter den store myra. Imidlertid greit ned mot posten, der jeg følte jeg hadde passe grad av kontroll mtp at vil løp på 1:15k.
13) +2 (7) Retning mot jordet
M) +7 (25) Dårlig spurt

På mange måter et stabilt løp uten store feil. Men ser jo at det er mye å hente på trasévalg og gjennomføring en del steder. Til 2. og 7.post gjorde jeg (sett i ettertid) opplagte veivalgsfeil, men ellers går det mer på de valgene man gjør underveis på strekket etter at hovedveivalget er bestemt. Ser at jeg både løp litt for langt noen steder, samt at jeg hadde litt for stor tendens til å falle ned i myrene i stedet for å utnytte mer fast mark på kantene. Samtidig er det jo også bra å se at jeg faktisk lyktes med dette deler av løypa (4., 9. 10.). Uansett må jeg nok være rimelig fornøyd med det jeg presterte, siden jeg neppe er så mye bedre på dette totalt sett pr i dag.

Fysisk fungerte det for så vidt bra med en litt rolig åpning, i den forstand at jeg hadde mye å løpe på med utover i løpet, men samtidig opplevde jeg også at jeg sleit litt med å gire skikkelig om, og ble liggende litt for mye på «ultra-gir». Dette er noe jeg har opplevd også tidligere, så i jakten på den perfekte åpningsfarta, vil jeg nok prøve en litt hardere åpning neste gang.
Vis kommentarer (0)

WC langdistanse (31-08-2018) WC langdistanse (31-08-2018)