NM ultralang (19-08-2018)
Temps: 114:49
HR moyen: 160
HR maximum: 171
Mitt første NM ultralang på 10 år, og var dermed litt spent på hvordan dette ville gå, blant annet hvor godt jeg ville klare å stå distansen. Prøvde å absorbere flest mulig gode råd fra ultra-ekspert Hans Gunnar kvelden før, og la etter det en taktikk som i hovedsak gikk på å løpe veldig kontrollert fysisk den første timen, samt hele tida ta meg nok tid til å orientere.

1) +17 (3) Enkel start, og var ikke i tvil om å bruke skiløypa til høyre. Retning inn mot posten, og prøvde å finstyre vha kollene, men endte med å forveksle kurve og hjelpekurve på kollen til venstre og fikk en 20 sek sving inn i posten.
2) +26 (2) Så ingen grunn til å løpe langt rundt. Ville utnytte myrene i starten og den utydelige stien, men ser jeg tapte noen sekunder på å være litt for hissig med å ta av fra den utydelige stien så jeg fikk ei kurve ekstra på vei opp til neste myr. Fulgte søkket opp mot posten, men var litt for sløv med kartlesinga, forveksla høydepunktet og kollen i ringen og pådro meg en ny 15-sekunders da jeg måtte noen meter tilbake for å finne posten.
3) +4 (2) Syntes høyre så for kronglete ut. Så den fine venstresvingen, men overvurderte vanskelighetsgraden og barriereeffekten av den skrentete lia for å komme opp på myra før posten, og valgte derfor rett på. Gjennomførte greit, men ser ut som jeg tapte ca. 30 sek på den ekstra stigninga i starten.
4) +10 (2) Ned på myra og langs kanten av elva. Tror egentlig man burde løpt rett på her, kanskje 10-15 sek bedre?
5) -12 (1) Høyre så fristende ut i starten, men forkasta det fordi man endte opp på feil side av kollen (men ser ut som det var minst like bra som mitt valg). Kikka også på venstrealternativer, men helt nede ved bekken var jeg redd det var dårlig løpbarhet. Endte derfor opp med en relativt rett på-variant. Men ser jo at jeg kunne løpt en god del flatere ved å legge meg ett hakk lenger til venstre, så tror nok dette hadde vært raskere. Vingla også litt i gjennomføringa/mikroveivalgene her og der, men gjennomførte ellers greit.
6) +1.33 (3) Var veldig i tvil om jeg skulle velge venstre eller høyre. Ville vel sånn i ettertid gått for venstre, men tapte likevel mer på dårlig gjennomføring og på feil trasévalg underveis enn jeg gjorde på hovedveivalget. Burde for det første utnytta myrene mer i partiet fram mot østenden av Store Gåsvatn, spesielt siden jeg ikke vinkla nok venstre ned den andre myra og traff det lille tjernet før S.G. nesten i sørenden. Gikk ca. 30 sek her. Etter S.G. hadde jeg tenkt å følge myrene i en «S» opp lia og ligge et hakk lenger venstre enn der jeg lå videre mot posten. Men fikk plutselig for meg at dette var for langt og klatra i stedet rett opp den bratte lia. Fordi jeg brukte bakken til å se på 10.strekket i stedet for å planlegge den nye traséen jeg hadde valgt, ble det også litt nøling/knot med å velge mikrotraséer da jeg kom på toppen. I tillegg viste det seg å være veldig steinete/knotete å løpe i lia rundt kollen etter den siste store myra nede i dalen. Totalt gjorde dette at jeg tapte 45-60 sekunder i forhold til en god gjennomføring av opprinnelig planlagt trasé. Inn mot posten tok jeg så ikke inn over meg at jeg skulle to kurver ned, men innså at jeg var for høyt da jeg så dalen med steinur og skrenter foran meg (+25 sek). Nå er det kanskje ikke å forvente å gjøre alt perfekt, men de 70-85 sek jeg tapte på å endre veivalg og postbommen burde iallfall vært unngått.
7) -3 (1) Brukte litt tid på vei ut av posten til å få i meg en gel. Missa søkket opp fra den første myra (+10 sek). Ellers OK.
8) -5 (1) Enkelt over myrene i starten. Litt mer tett og uoversiktlig siste del inn mot posten, så tok det pent ned den siste lia. Men traff greit under skrentene.
9) +17 (4) Langs lia og over myrene etter planen fram til den siste lia. Der ble jeg kanskje litt for ivrig til på å bestemme meg for veivalg på 10.strekket, og nølte litt før jeg forstod at jeg måtte litt til høyre og opp inn i posten (+10-15 sek).
10) -2.24 (1) Hadde først kikka mest på høyrevarianter. Ville helst ikke klatre over den siste kollen, men syntes det så veldig fint ut å komme inn via myrene fra Deildetjønn mot posten. Så imidlertid etter hvert at det gikk et veldig fint drag langs myr/sti mer eller mindre sammenhengende fram til myr med pytt etter Breivatn til venstre. Det ble da noe opp og ned inn mot posten, men fikk trua på dette fordi jeg syntes det så mer småknotete ut å finne en god trasé fram til Deildetjønn på høyreveivalget (eller iallfall at man ville måtte jobbe mer for ei god gjennomføring). Følte også at jeg klarte å gjennomføre det meste av strekket bra. Kunne nok like gjerne fullført stien runde etter Vesle Gåsvatn i stedet for å klatre over. Og burde også dratt opp tidligere fra myra etter tjern 676, så jeg hadde sluppet å klatre over kollen her.
11) +4 (2) Burde dratt litt mer venstre (diffus myr og holde høyden) i stedet for å følge søkket litt nedover ut fra 10.post, men grei kontroll med kollen til venstre inn mot posten.
12) -1 (1) Tenkte være offensiv og løpe på retning til kollen nede i bunnen (som jeg visste fra 10.strekket av var grei å se). Traff denne greit, men ble likevel usikker fordi jeg tenkte at jeg KUNNE være et annet sted. Irriterende. Rakk imidlertid ikke å nøle så mye før jeg fikk øye på ATVen til postmannskapet og dermed antok at jeg var på rett kurs.
13) -16 (1) Pent og pyntelig via søkk, myrer og koller. Retning fra den siste myra og satsa på at platået ved posten ville være oppfangende nok.
14) +11 (6) Vurderte å dra opp for å få oversikt, og burde vel kanskje også gjort det. Holdt høyden greit bort til høydepunkt/koller. Der ble jeg imidlertid lurt av hjelpekurva til å tro at jeg skulle ei kurve ned for å treffe platået inn mot posten. Ble derfor liggende ei kurve for langt ned. Så noe høydepunktliknende, men ingen post. Rakk å tenke at «var det her jeg skulle ødelegge løpet i dag», før jeg heldigvis hadde åndsnærvær nok til å prøve ut teorien om at jeg var et platå for langt ned. Dette viste seg heldigvis å stemme, og begrensa tidstapet til rundt 20 sek.
15) -2 (2) Ned langs bekkesiget til myra, forbi kollen og så etter stor stein. Litt for gåen i beina til å løpe bra utfor, men grei teknisk gjennomføring.
16) -28 (1) Ned på myra, retning ut til veien, opp til neste myr og retning mot posten mens jeg kikka etter stein og myra bak.
17) -1 (1) Tapte nok 5-10 sek på å ikke løpe venstre ut på skiløypa med en gang. Men innså underveis at det var dumt, så løp på for å begrense tidstapet. Fikk et glimt av at ryggen til Kamilla (som starta 6 min foran meg) foran meg i skiløypa, og tenkte at kanskje løpet mitt var ganske bra. Greit inn søkket til posten.
18) +16 (4) Ned i myra, opp ryggen og til venstre for skrenten. Hadde så bare sett at jeg skulle ligge i søkket til kolle nr. 2. Ved kolle nr.2 var det imidlertid ingen post, og så da at det var en kolle i ringkanten også og at jeg enn å ikke hadde passert myra (+10-15 sek)
19) -3 (1) Ut på skiløypa
20) +6 (7) Gikk ikke helt i kjelleren i spurten, selv om jeg tenkte at hvis jeg nå tapte med 2 sekunder, kom jeg til å angre.

Alt i alt et løp jeg er ganske bra fornøyd med, selv om det ble noen veivalgsfeil og småfeil inn i postene for mye. Ser at jeg på en del av langstrekkene i starten lot meg påvirke av at jeg var usikker på veivalgene, til å bli litt for usikker/ubestemt i gjennomføringa også. Det irriterer meg. Men får vel heller ta med meg den positive vinklinga: At jeg gjennomførte bra på ultralangstrekket til 10.post, der jeg hadde funnet et veivalg jeg hadde tro på.

Jeg er også fornøyd med at jeg stod distansen såpass bra fysisk. Jeg var veldig usikker på om det gikk altfor sakte den første timen, men ser jo ut som farta var ok også her. Muligens kunne jeg tatt sjansen på å øke intensiteten litt tidligere mtp at slutten var såpass lett fysisk, men denne gangen tok jeg altså ikke sjansen på det.

Uansett ei fin løype i flott natur, og et privilegium å igjen være i stand til å fullføre slike utfordringer.
Montrer les commentaires (0)

NM ultralang (19-08-2018) NM ultralang (19-08-2018)