VM langdistanse (11.08.2018)
Tid: 84:17
Gj.sn. HR: 165
Maksimum HR: 174
Etter at Sigrid måtte kaste inn håndkleet pga skade, fikk jeg en ekstra sjanse individuelt i dette VMet. Får vel her også skyte inn en liten takk til Lagledermøtet. Og jeg så virkelig fram til dette løpet. Selv om ikke forberedelsene den siste måneden hadde vært så langdistansespesifikke og jeg visste at jeg ikke hadde kapasitet til å følge de aller beste på en langdistanse, følte jeg at formen var god, selvtilliten o-teknisk hadde vært stigende gjennom mesterskapet, og jeg hadde både stor lyst til og god tro på å kunne få til et bra løp. Hovedtaktikken var å opptre bestemt i skogen, ta meg tid til å ta ut gode retninger og sikre angrepspunkt.

1) +1.10 (47) Tenkte ikke på førstestrekket som spesielt vanskelig, men så at det krevde en presis retning. Klarte imidlertid ikke å vinkle riktig da jeg tok av fra stien, kanskje delvis fordi jeg ikke syntes stisvingen var så tydelig som jeg hadde tenkt. Fikk imidlertid øye på noe kolleliknende til venstre for meg, dro over dit, men fant ingen post. Burde nå selvsagt planta beina i bakken, tenkt at er jeg ikke på den ene kollen, er jeg sannsynligvis på den ved siden av, men fikk i stedet tanker om at jeg kunne ha kommet for langt. Husker ikke helt hvorfor jeg dro til høyre, men leste meg iallfall inn på den tydelige myra sør for posten. Tapte ca. 1 min.
2) +24 (25) Greit langs myra første del av strekket, men usikker følelse. Tenkte bruk kollen som siste sikre, men fikk plutselig for meg at det var sikrest å ha kontroll med myrhjørnet også. Kom dermed for langt til venstre. Tett og uoversiktlig inn mot posten, men fikk surra meg inn til slutt. +15 sek.
3) +9 (2) Retning ut til slepet og retning fra slepet etter grøntfeltet/kurva ned. Klarte endelig å opptre litt mer bestemt.
4) +9 (6) Retning. Kontroll med jordet til venstre. Ut ryggen ned i posten.
5) +1.42 (9) Ble stående og kikke på langstrekket før jeg innså at dette også var drikkepost, og at jeg burde multitaske litt. Så venstreveivalget, men var usikker på hvordan jeg skulle komme meg ut i starten. Sleit med å bestemme meg, men måtte bare ta et valg, og da ble det rett på. Gjenomførte forsåvidt greit og mer eller mindre etter planen, men ser at jeg tapte ca. 30 sek på å løpe for mye rundt høyre siste del av strekket, og ser at det kanskje også ble litt mye småsvinger og grønt i starten av strekket.
6) +5 (2) Lå på venstresida av søkket til etter bekken, deretter over på andre sida og opp på ryggen.
7) +35 (8) Traff stikrysset greit. Kunne kanskje tatt av fra stien tidligere, men tror jeg tapte mer på at jeg ble litt for opptatt av å kikke på kommende strekk. Kontrollert og sikker kurvelesing inn mot posten.
8) +2.01 (48) Tenkte først å løpe rett på, men ombestemte meg nede i dalen til venstre innom stisvingen. Ombestemte meg imidlertid igjen noen meter seinere, og dro i stedet opp den midterste ryggen. Tenkte da at jeg kom opp på stien ei kurve lenger ned. Syntes det var litt langt bort til ryggen jeg skulle følge ut til posten, men dro bare videre. Begynte å stusse da det ikke dukka opp noe søkk nedenfor/bak ryggen. Etter å ha virra litt rundt og leita etter søkk, innså jeg heldigvis at så mye jeg hadde løpt til høyre, måtte jeg være til høyre for posten. Dro tilbake, fant søkket og så heldigvis posten i bunnen av det. Tapte ca 1.30 på bommen + noe på vinglinga i starten av strekket.
9) +1.22 (11) Burde skrådd litt mer opp til det første jordet. Kom meg greit ned i dalen etter jordet, men planen om å runde neste lille rygg ble skrinlagt da jeg bare så masse vindfall bortover lia. Ser ikke ut som jeg tapte så mye tidsmessig på den ekstra klatringa, men fikk litt ekstra stigning. Kom meg opp på jordet før posten, og fant stien greit, men ble for utålmodig og tok av fra stien. Kom dermed litt for høyt og tapte 10-15 sek.
10) +54 (8) Fikk sjansen til å gjennomføre første del av langstrekket fra stafetten som planlagt da. OK fram til jeg tapte halvminuttet på å dra rundt i stedet for over inn mot posten (inkludert litt nøling for å klare å bestemme meg)
11) +15 (21) 3 minutter bak var ikke uventa i og med at jeg hadde bomma så mye som jeg hadde. Men det var heller ikke veldig oppmuntrende i og med at jeg var i ferd med å bli skikkelig sigen. Prioriterte å prøve å få i meg noe drikke i stedet for god strekktid her.
12) + 1.08 (13) Usikker på veivalget, men endte opp med å løpe rundt. Greit helt til jeg kom til et uventa søkk mellom jordene under ledningen. Det var ikke dypere enn at det egentlig bare hadde vært å fortsette, men fikk litt panikk, og virra ned i lia, opp igjen på jordet, den i lia på nytt fordi jeg ikke så noen tråkk der, og surra meg bortover lia til jeg så det gule området foran meg og innså at jeg måtte ned. gikk 20-30 sek her.
13) +41 (8) Mye knot ut av posten. Hadde tenkt å ligge på venstresida av dalen helt fram til grøntfeltet/myra, men virra meg i stedet over på andre sida. Ser ut som man tapte på dette siden det var brattere og flere søkk å krysse her. Innså at jeg burde ta meg tid til å fortære den gelen jeg egentlig skulle tatt før forrige drikkepost.
14) +5 (4) Langs lia, forbi høydepunktet, ut til enden av ryggen og ned.
15) +23 (11) Retning og opp lia. Gikk rett og slett tregt + litt nøling for å forsikre meg om at jeg faktisk skulle opp.
16) +47 (15) Bestemte meg for å gjenta stafettstrekket en gang til, men tapte 5-10 sek på å klatre opp jordskrenten ut fra posten i stedet for å dra opp den hvite stripa på ryggen, og rundt 20 på å løpe gjennom/på venstresida av det inngjerda området i stedet for til høyre. Resten kjent og greit.
17) +14 (15) Sti til søkket, litt opp og ut til vekstgrensa. Sliten, men også veldig ubesluttsom i mikrotrasévalgene.
18) +24 (20) Stod litt på 17.posten før jeg klarte å bestemme meg for veivalg, men tenkte til slutt at jeg bare måtte komme meg til mål. Gikk tregt, og heller ikke de store argumentene for å tyne maks når jeg hadde løpt så dårlig som jeg hadde.
M) +6 (38)

Deprimerende å ikke klare å få mer ut av dette løpet. Burde klart å tenke rasjonelt og minimere tidstapet til 1.post. Også selvsagt veldig irriterende med bommen til 8.post, samt at antall feil trasévalg og dårlige gjennomføringer også ble for mange, spesielt siste del av løpet. Fysisk føltes det ganske bra første 50 min av løpet, mens den siste halvtimen ble tung. Dette skyldtes nok ikke bare for dårlig form og for lite langdistansespesifikke økter, men også at jeg generelt tok altfor kraftkrevende veivalg, at jeg fikk i meg for lite drikke og næring, og også selvsagt den mentale siden at når antall feil økte, forsvant argumentene for og inspirasjonen til å virkelig gå i kjelleren. Når det gjelder drikke og næring, var planen å drikke godt på drikkepostene og ta en gel før drikkepost 3/4. Fasiten ble greit med drikke på den første drikkeposten (4), mens den andre (8) kom litt bardust på etter bommen, så jeg drakk minimal her. Inn mot arenaen fant jeg aldri den rette anledningen til å ta den medbrakte gel'en (kanskje litt typisk når man allerede begynner å bli sigen), og drikkepost 4 (14) gikk meg hus forbi. Så her er det helt klart forbedrinspotensiale. Forbedringspotensiale er det også helt klart på taktisk gjennomføring, der jeg helt klart tok for kraftkrevende veivalg, spesilt mtp at jeg ikke er blant de sterkeste fysisk.

Hadde jeg klart å unngå bommene til 1. og 8.post, samt stå sisterunden litt bedre, både teknisk og fysisk, måtte jeg nok vært brukbart fornøyd med dagen. Jeg hadde nok fortsatt vært 5-6 min bak de(n) som virkelig kan dette, men det hadde iallfall gitt en anstendig plassering og følelsen av å ha lyktes med noe i dette mesterskapet. I stedet er det bare å innse at man er for dårlig og dra hjem og grunne på hvordan man skal bli bedre, og ikke minst, få ut det man er god for til neste gang det står VM på planen.
Vis kommentarer (0)

VM langdistanse (11.08.2018) VM langdistanse (11.08.2018)