Mellomdistanse Birkenes (28-07-2018)
Tid: 33:10
Gennemsnitspuls: 158
Maxpuls: 169
Siste fulle mellomdistanse i konkurransefart før VM, og var dermed veldig lysten på å gjennomføre et løp på den måten jeg håper å gjennomføre i Latvia om halvannen uke. Hadde hausa opp stemningen mest mulig før løpet, og merka at det var en viss spenning der og at jeg lot meg irritere av litt for mange gode råd på "prestarten" (på viktige løp liker jeg å tenkte gjennom og bestemme meg for taktikken for løpet i god tid på forhånd, og er sånn sett lite til middels mottakelig for nye innspill kort tid før start). Men sa til meg selv at det var god trening - man kan jo fort bli utsatt for tilsvarende på prestarten på VM også.

1) Tidsstart nede i stikrysset. Fikk raskt oversikt over førstestrekket, men klarte ikke bestemme meg helt for om jeg skulle løpe helt rundt på sti eller opp søkket mot posten. Men måtte uansett til venstre for den første kollen. Et av de "gode rådene" før start, var at den store stien i neste stikryss var langt mindre synlig enn den lille. Jeg trodde dette dreide seg om stikrysset ved tidsstarten (og kunne ikke helt skjønne at den store stien opp derfra kunne kalles lite synlig), men da stien brått gikk i feil retning, skjønte jeg at det var dette stikrysset som var ment, og kom meg raskt de får meterne tilbake og inn på riktig sti. Da det begynte å stige, innså jeg at den hvite (og lysegrønne) skogen i området var svært godt løpbar, og bestemte meg for søkket opp til posten. Kikka først etter stupet til venstre, fikk søkket og så posten på god avstand.
2) Hadde sett at jeg skulle forbi kollen mot neste post, tenkte at det var det samme hvilken side av den man løp på, og valgte høyre fordi jeg så en god trasé ut der. Men hadde nok tjent et par sekunder på å ta korteste vei til venstre for kollen i stedet. Videre på strekket et område med fin bunn og god sikt. Så koller til høyre og venstre, kom meg ned på flata og fulgte kanten til stein og post dukka opp. Kunne nok her vært enda flinkere til å se etter selve posten/postdetaljern tidligere, men ble ikke straffa for dette siden det var så oversiktlig.
3) Vurderte en venstresving opp på flata, men endte med rett på/svak høyre mye fordi man da fikk den bratteste stigningen litt mindre bratt. Over kollen og retning mot ryggen med stor stein. I søkket etter var det mye vindfall, men synes jeg klarte å få opp blikket og finne en grei trasé gjennom. Videre opp bakken, så vidt ned i søkket i enden av flata, opp på kanten av den første gule kollen og videre til neste. Her tenkte jeg at det var viktig med en god retning ned via platået/søkket til søkket med posten. Løp imidlertid noen meter (som jeg tenkte var i riktig retning) ned fra toppen før jeg fikk tatt en skikkelig retning, og ser at jeg heller ikke da helt klarte å "nulle ut" den retninga jeg allerede hadde i kroppen. Begynte å ane ugler i mosen da det første platået/søkket aldri dukka opp. Og da det flata ut og sikten bedra seg så jeg så et søkk og noe kolleaktig foran meg, forstod jeg ganske raskt at jeg var til venstre for posten. Dro ned søkket og fant posten, men tapte ca 30 sek her.
4) Kanskje litt prega av bommen, ble jeg litt defensiv på det neste strekket. Tenkte det så kjappest ut å legge seg til venstre for myra og kolle med skrenter, og så ligge langs kanten til posten. Men da det drøyde litt for lenge før jeg fikk øye på skrentekollen, ble jeg frista til den "sikre" løsningen å løpe ned i myra, fortsette forbi skrentekollen (som dukka opp etter hvert) og ta posten ovenifra. Rett i, men tapte nok litt på trasévalget.
5) Kikka etter rundtalternativer, men det eneste jeg så som kunne være aktuelt, var å ta en høyresving i starten for å løpe mer med enn på tvers av terrenget. Trodde imidlertid ikke det var så mye å tjene på dette og dro rett på. Er ikke helt fornøyd med gjennomføringa fram til myra med pytt i, ble litt mye knot over myra og litt unødvendig opp på kollen før pyttemyra fordi jeg var usikker på eksakt hvor jeg var og valgte å følge kompasset. Prøvde å holde en ok retning, men samtidig se etter gode traséer videre fram til jeg kom ned i søkket etter stupene. Følte jeg lyktes greit med dette. Videre ned til bekken, til venstre for kolle, mellom kollene etter stien og retning videre mot ryggen opp til posten. Ble litt usikker fordi jeg syntes det gikk oppover for tidlig etter å ha kryssa grøfta, men hadde jo hatt kontroll 50 meter før og retningen stemte fortsatt, så fortsatte oppover. Beroliga da jeg så en liten kolle til høyre, og sikker i min sak da jeg nærma meg posten og så skrent/stein og høydepunkt før posten.
6) Hadde en klar formening om at det var bra å løpe i søkkene til venstre, og gjennomførte dette rimelig greit og bestemt, men ser jo i ettertid at det nok hadde vært raskere å ligge litt til høyre for streken (iallfall kortere og hvitere skog).
7) Kikka etter gode traséer, men så ikke noen bedre alternativer enn rett på. Ut langs kollen og prøvde å ikke falle for langt til høyre. Kom meg ned i myra og busha meg forbi kollen og bort til bekken. Skrent til høyre og kolle med skrent til venstre bekrefta hvor jeg var. Ned stien, og planen var så retning og kikke etter posten fra stikrysset. Fikk imidlertid tidlig øye på noe jeg trodde var den venstre steinen, og styrte da mer i forhold til denne. Fant noe steinliknende, men ingen post. Ble litt rådvill, men litt desperat speiding avdekka heldigvis en postskjerm litt lenger ned. Men gikk 20-25 sek her.
8) Hadde hørt rykter om et motbakkestrekk, og her kom det tydeligvis. Retning opp, kom opp mellom kollene, ut forbi skrenten og retning videre. Passerte en av steinene før skogen tetna til. Merka at kompasset mente jeg holdt litt mye til venstre, men syntes alt annet (bortsett fra at jeg ikke så noen skrenter) tyda på at jeg holdt retning. Ble derfor litt overraska da det flata ut litt, men i stedet for ei flate dukka opp en rygg videre opp foran meg og et søkk til høyre. Skjønte da kjapt at jeg var for langt til venstre, kom meg ned i søkket og, selv om flata ikke framstod helt som jeg hadde venta, mot noe som likna på ei grop. Fikk heldigvis øye på skjermen ganske tidlig. Litt vanskelig å si eksakt hvor mye jeg tapte her, og tror uansett ikke det var så dumt å komme via søkket, men 10-15 sek gikk det nok.
9) Retning gjennom søkket og opp på ryggen. Der var sikten god, og man så myr-høydepunkt-kolle med skrent som sa hvor posten var.
10) Så at dønn rett på var uaktuelt, og tenkte at bratt utfor = kan løpe langt rundt på sti. Skogen her var imidlertid så fin at jeg begynte å lure på om en slak venstresving hadde vært bedre mens jeg løp ut mot stien. Holdt meg imidlertid til planen, bortsett fra en kuttings i like fin skog helt i sør. Holdt kontroll med stikryssene nedover. Tenkte ta inn før steingjerdet, men den hvite stripa var så tydelig at jeg brukte denne i stedet. Retning opp mot kollen. Satte meg fast på vei opp, men så iallfall skjermen tidlig.
11) Hadde utgangen klar, og fant nå en mye bedre trasé ut til stien igjen. Videre over til neste sti, litt ned og inn før hjelpekurvekollen. Retning mot kollen før posten, men her var det lysegrønne mer mellomgrønt, og knota meg litt fast før jeg kom meg opp på kollen, så myra til høyre og ned i posten.
12) Første tanke var ut myra og retning mot kollene foran posten. Men ble litt psyka ut av den tette vegetasjonen, og ble i tillegg til at jeg tok med meg det som var av myrer underveis i orienteringa. Dermed god kontroll, men altfor omstendelig og tapte nok også på at mye tid med nesa i kartet ga mindre tid til å se hvor det faktisk gikk an å komme fram.
M) Starte med å dra ut litt venstre fordi det så best ut på kartet, men endte med å bare prøve komme meg fram der det så best (eller snarere minst ille) ut i virkeligheten.

Kan ikke si meg helt fornøyd med dagens løp, selv om det helt klart var mye som var solid også. Inn i både 3. og 7.post tenkte jeg at det var viktig med presisjon (hovedsaklig med kompasset), men klarte ikke helt å følge opp i praksis, og mot 8.post ignorerte jeg også kompasset litt for mye på slutten av strekket. Jeg er også skuffa over at jeg lot meg overmanne av frykt for å bomme til 12.post, og ikke klarte å løpe så offensivt og bestemt som ønska. Jeg tok vel ikke idealtraséen overalt heller, men er iallfall fornøyd med at jeg stort sett tok bestemte valg og gjennomførte mer eller mindre bra.

Så totalt sett føler jeg det er små justeringer som skiller løpet fra å være slik jeg ønsker å løpe, og jeg tror også det kan ha påvirka litt at den fysiske formen var litt tammere i dag enn f.eks. på tirsdag. Og sånn sett er jeg også fornøyd med at jeg ikke lot meg friste til å stresse mer med å prøve å løpe fort.
Vis kommentarer (0)

Mellomdistanse Birkenes (28-07-2018) Mellomdistanse Birkenes (28-07-2018)