VM-testløp mellomdistanse (07.07.2018)
Tid: 35:48
Gj.sn. HR: 169
Maksimum HR: 177
Fokus for løpet var å løpe offensivt, men kontrollert, og velge enkle, sikre løsninger, spesielt i skrålia.

1) +2 (2) Fikk raskt oversikt over førstestrekket og bestemte meg for å løpe rett over toppen og så ut ryggen. Prøvde å komme inn i et bra tempo opp bakken, men uten å løpe meg helt stiv.
2) +7 (2) Igjen rett på, men tok en litt unødvendig sving midtveis da jeg plutselig bestemte meg for å runde myra litt. God oversikt inn mot posten, selv om selve postskjermen ikke var synlig før ganske nær.
3) +15 (5) Hadde egentlig tenkt å løpe til venstre for den første kollen, men litt dårlig utgang gjorde at høyre ble mest naturlig. Burde da holdt meg til den linja, men tapte i stedet på å løpe på tvers før stien. Igjen god sikt og oversikt inn mot posten (mens postskjermen igjen satt litt gjemt)
4) +39 (6) Så heller ikke nå noen stor grunn til å runde mye, men viste seg å være raskere å løpe venstre og ut "riktig rygg" i stedet for å krysse søkket før posten. Gjennomførte heller ikke min variant så godt: Burde holdt meg nærmere streken lengre, i stedet for å "sikre" ved å dra helt innom den gule kollen. Kontrollert og sikkert inn mot posten.
5) +15 (8) Kunne nok tjent litt på å holde høyden mer ut fra posten, men ville være helt sikker på å treffe stien. Fra stien å krysse søkk, til neste søkk og litt opp.
6) +8 (2) Dro opp for å få oversikt. Deretter ned ryggen, ned i myra og videre til riktig søkk.
7) +11 (7) Greit og rimelig effektivt til der stien krysser bekkesiget. Hadde tenkt å ligge lenger til høyre videre over ryggen, men ble frista av et fint stråk opp mot ryggen. Men tapte nok noe på at jeg da måtte gjennom litt ekstra vindfall (grønnstripene). Post på høydepunktet rett før ringkanten ga et ekstra "siste sikre".
8) +10 (8) Fant noe tråkkliknende bortover lia, og tenkte at dette måtte følges for enhver pris. Holdt på å miste det ett sted. Telte søkk bortover, men den siste ryggen var uansett stor og tydelig.
9) – (1) Vurderte rett på, men ser ut som venstre var bra. Til søkket og ned.
10) +20 (18) Retning ned i dalen og grei kontroll over ryggen. Trodde imidlertid posten lå i myra, og ble stående og kope i myrkanten noen sekunder før jeg innså at posten lå ved nesa og fikk øye på den et stykke til høyre.
11) +30 (19) Som følge av feilen inn i 10.post lå jeg på etterskudd med planlegginga av 11., og tok meg aldri tid til å legge noen skikkelig plan. Begynte å løpe rett på i grønten, men endte med å kave meg ned mot bekken og telle søkk bortover. Burde bare lagt meg høyere oppe i det hvite/lysegrønne og dessuten vært mer offensiv siden posten lå helt i enden mot vegetasjonsskillet mot mer åpen skog.
12) +1 (2) Langs dalen, forbi husene og retning mot kanten og ned.
13) +26 (22) Greit til gjerdehjørnet. Der burde jeg imidlertid bare sjekket retningen og satsa på å følge tråkket. Stakk imidlertid nesa ned i kartet, mista tråkket og måtte bushe litt unødvendig ut til stien. Der kom jeg ut ved en sti inn langs toppen av en kant, og skulle "bare" kjapt lese meg inn før jeg fortsatte. Men fant ingen sti på toppen av kant, og stod og lurte litt før jeg kom til at jeg måtte stå ved noe som IKKE var en sti ved kanten til den avlange gropa. Kom meg inn på den egentlige stien, fulgte denne litt og tok så av for å la meg fange opp av fura.
14) +7 (4) Retning og prøvde å motstå trangen til å søke mot stiene til venstre. Tenkte se etter den store veien til høyre, men så merkinga mot mål først.
M) +8 (21) Mer jevn fart enn egentlig spurt mot mål.

Litt mye smårusk til at jeg kan si meg 100% fornøyd (litt mye svinger i starten (sp. 3 og 4), løp ikke der jeg hadde planlagt til 7, feil inn og ut av 10 post og idiotfeilen til 13), men tross alt årsbeste på mellomdistanse og et nytt steg i riktig retning. Også deilig å få god tilbakemelding i form av et godt resultat, selv om man selvsagt ikke skal legge for mye i resultater der feltet kun består av enkelte nasjoner og en del av løperne bare er på samling.
Vis kommentarer (2)

VM-testløp mellomdistanse (07.07.2018) VM-testløp mellomdistanse (07.07.2018)