Latvia-samling #4 - stafettøkt (2018-05-30)
Kategooria: Trening
Kaart/piirkond: Raksupe
Korraldaja: NOF
Riik: Latvia
Distants: 5 km
Aeg: 39:41
Keskmine pulss: 156
Maksimaalne pulss: 177
To runder med styrt stafettstart på begge. Var litt usikker på formen, og dermed mest innstilt på å løpe trygt og sikkert. Men ville også prøve å være offensiv og gripe muligheter som eventuelt dukka opp.

Runde 1:
Løp ut sammen med Silje, halvminuttet bak Andrine.
1) Løp litt forskjellig fra Silje i starten, men møttes igjen på slepet og greit ned i posten via den gule stripa.
2) Lå foran ned mot stien, opp i sadelen og retning mot kollen. Nølte litt fordi jeg syntes det var litt langt.
3) Retning mot flate og kolle. Lå litt nær kollen til venstre, men fikk øye på posten.
4) Retning (som vel viste seg å være litt for dårlig) over stien og opp på ryggen. Trodde egentlig jeg skulle litt til venstre der, men så syntes jeg det så ut som en rygg ut til høyre for meg. Var veldig usikker, men valgte å dra opp mot høyre. Skjønte at jeg var feil da de bare fortsatte oppover. Tapte ca. 30 sek.
5) Opp på ryggen, bort lia og så ryggen ut til venstre. Hadde ryggen til Silje (som selvsagt hadde utnytta feilen min til å dra forbi) et stykke foran meg. Retning ned mot søkket. Silje nølte litt, og kom meg opp i rygg igjen.
6) Opp mot kollen. Silje dro mer høyre (viste seg å ha den andre gaflinga), men kom meg ned i søkket og så posten til venstre.
7) Usikker på om jeg var foran eller bak. Retning fra toppen og satsa på å bli fanga opp av søkket.
8) Opp langs søkket. Først inne, og letta over å ha "retta opp" feilen til 4.post.

Runde 2:
8) Løp ut først, med Kamilla og Sigrid 15 sek bak. Skulle første sti til venstre. Stussa over at den kom litt tidlig, men så ikke slepet inn da jeg kikka på kartet og valgte å ta av. Syntes fortsatt ikke ting stemte helt, og så nå slepet og forstod hvor jeg var. Kan vel tidfeste feilen til ca.15 sek, i og med at jeg kom meg opp i ryggen på Sigrid og Kamilla ned mot bekken. Skjønte at vi passerte den gule flekken, og etter litt nøling fra alles side, følte jeg meg sikker på hvor vi skulle opp og tok kommandoen. Kom imidlertid opp på toppen uten å se verken post eller grop, og felles forvirring fulgte. Ingen av oss klarte å få øye på posten, og dro etter hvert litt østover. Kunne ikke skjønne annet enn at vi hadde vært på rett sted, snudde tilbake, og så nå Andrine på vei ut fra posten og resten av gjengen på vei inn mot den. Innså at jeg hadde vært litt for høyt opp uten å se posten, men nå var det uansett bare å fortsette med nytt utgangspunkt.
9) Ned i søkket, opp ryggen på andre siden og kompass mot posten. Jobba meg opp i ryggen på Andrine, mens Kamilla også kom bakfra inn mot posten.
10) Å komme seg ned i søkket.
11) Litt usikker på hvor mye man burde runde, så prøvde å bruke blikket aktivt for å se etter tråkk/gode traséer. Lå i rygg på Andrine. Kamilla dro noe mer rett på, men var sammen igjen ved myra. Greit forbi myra og til posten.
12) Litt treg med retningen ut av posten og ble liggende bakerst. Følte Kamilla i front fikk noen meter, og speeda opp litt. Så kollen tidlig.
13) Vurderte både høyre/rett på og venstre. Kamilla dro ut høyre, mens Andrine fortsatte opp lia (viste seg å ha den andre gaflingen). Siden jeg ikke var sikker på hvilket veivalg som var best, tok jeg en kjapp stafettvurdering og fulgte Kamilla siden hun hadde virket sterkest på de foregående strekkene. Kom meg helt opp i rygg da Kamilla svingte litt i starten av det første søkket opp. Lå resten av strekket for det meste i rygg med god kontroll.
M) Syntes det så best ut å løpe mer eller mindre rett på og komme seg ut på stien siste del av strekket. Syntes imidlertid det virka fornuftig å følge ryggen til Kamilla litt høyre i starten for å unngå det som så ut som dårlig løpbarhet både på kart og i terreng. Kamilla fortsatte imidlertid lenger høyre enn jeg hadde tenkt, og så heller ikke ut til å komme etter da jeg la om kursen ut langs søkket. Tenkte at nå hadde jeg en mulighet. Kom meg opp på stien som planlagt. Så ikke noe til Kamilla, men følte meg ikke 100% sikker på at jeg var først før jeg stempla i mål.

En dårlig post på hver av rundene, ellers mye jeg er greit fornøyd med i dag. Begge de nevte feilene burde selvsagt vært unngått, spesielt i en stafett. Men iallfall fornøyd med at jeg i begge tilfeller klarer å omstille meg og "redda inn" situasjonen til slutt, samt at jeg klarte å utnytte situasjonen som oppstod på slutten av andrerunden. Også letta over at det fungerte bedre fysisk i dag enn i går. Kan vel fortsatt ikke akkurat påberope meg å være i superform, men iallfall bra for selvtilliten å merke at jeg hang med.
Kuva kommentaarid (0)

Latvia-samling #4 - stafettøkt (2018-05-30) Latvia-samling #4 - stafettøkt (2018-05-30)