10mila 6.etappe (2018-04-29)
Tid: 60:27
Genomsnittlig puls: 164
Maxpuls: 174
Å løpe en nattetappe i herrestafetten var en ny og spennende utfordring for min del. Etter å ha fått rapporter om mye bomming innledningsvis i stafetten, og etter å ha innsett at jeg ville løpe ut et stykke bak håpa posisjon, var det klart at dette ville bli et løp hvor det gjaldt å ha kontrollen selv, men samtidig selvsagt prøve å utnytte andre løpere.

1) Jeg løp uten andre lag i sikte verken foran eller bak. Fant greit et tråkk i riktig retning opp fra startposten, ned på flata, opp ved siden av ryggen og kurs mot den gule kollen foran posten.
2) Hadde bestemt meg for høyre på vei til startpost, men var unøyaktig med retningen ut fra posten og havnet på feil side av kollen med skrent. Var også litt for redd for å kutte for tidlig mellom stiene, og endte i stedet opp med å kutte litt for seint. Deretter mye sti, og så baklengs i forhold til i Damkavlen over myra, ned til og over brua og opp lia.
3) Litt tett ut fra posten, men kom meg så ned mot myra og inn i stisystemet. Valgte å runde kollen helt før jeg tok av stien, forbi myra, passerte kollen, opp på den store kollen, kontroll med toppen til venstre og kurs ned i posten.
4) Retning over toppen og ned. Litt unødvendig nøling inn i posten pga dårlig sikt.
5) Brukte kompass og høyder fram til den store stien. Videre mot posten burde jeg nok holdt meg nærmere streken for å unngå myr, men myra føltes trygg å bruke. Kontroll med skrenten før jeg tok opp fra myra. Tenkte bruke de gule kollene, men forvekslet først gule og hvite koller og stoppa for tidlig. Forstod relativt raskt at jeg skulle videre, men tapte rundt 30sek.
6) Retning, så en post under skrenten og over i søkket. OK, men litt nølende.
7) Ned på veien og over sletta. Fulgte høyrekanten av det hvite søkket opp mot posten og hadde kontroll med de gule kollene til høyre for meg.
8) Retning ned mot det gule området der jeg regna med å se den store skrenten. Retning videre og skjønte jeg dro opp ved de gule flekkene. Så posten på god avstand.
9) Retning
10) Retning mot kolle med skrent, deretter ned kanten og søkket ned til posten.
11) Over det gule området og opp søkkene. Kom litt lenger til venstre enn planlagt inn mot posten, men skjønte at jeg var mer oppå kollen og fikk korrigert.
12) Retning mot den store dalen, opp søkket, retning mot gul kolle fra enden av skrenten og den gule ryggen ned til posten.
13) Vurderte å holde meg nede og så klatre opp, men syntes det så bedre ut å ligge oppå ryggen. Ble etter hvert usikker på hvor langt jeg var kommet, men sa til meg selv at jeg bare måtte holde kontakten med kanten til høyre og fortsette. Så kolle med skrent før posten, som dermed var grei.
14) Syntes rett på så for tøft ut, men var usikker på om høyre eller venstre var best, så måtte dermed bare ta et valg. Gjennomførte greit bortsett fra noe knot i kuttingsen mellom stiene. Fikk tatt opp etter kollen og retning fra sadelen og ned mot søkket og posten.
15) Langs kanten og ut på stien. Fra stien retning mot toppen. Følte meg litt usikker, men fortsatte og fant søkket ned mot posten greit.
16) Ut på stien. Burde nok holdt ei rettere linje fra stikrysset og mot posten i stedet for å dra over kollen. Holdt også på å vinkle feil fra kollen, men huska å sjekke kompasset og fikk retta opp.
17) Fikk ryggen på en mulig 6.etappeløper ut fra posten, og syntes han løp såpass fort at jeg tenkte han kunne bli fin å henge på inn mot mål. Men det var visst for tidlig å slippe tak i kartet, og måtte ta en stopp da han forsvant i feil retning (for meg) nede på stien. Men tok i stedet igjen det som viste seg å være en 5.etappeløper inn mot 17.posten.
18) Løp forbi over jordet, men måtte se meg forbiløpt opp bakken etter veien. Ned mot posten stolte jeg imidlertid, klok av skade, nå på eget kompass og var først igjen på posten.
M) Ble forbiløpt igjen på oppløpet, men fikk iallfall til en brukbar spurt takket være ryggen foran.

Alt i alt en solid gjennomført etappe med få større feil. Med tanke på at jeg løp hele etappen alene (bortsett fra at jeg tidvis så løpere fra tidligere etapper) og med ikke altfor mange nattøkter i banken de siste månedene, var nok dette omtrent det jeg var god for denne natta. Jeg hadde håpet å gå ut et brukbart felt, og dermed i større grad få satt både fysikk, evnen til å orientere i fart og å løpe i felt, på prøve. Men jeg var uansett veldig bevisst på at dette ikke var en egotripp for å se hvor godt jeg kunne løpe mot gutta, men at det gjaldt å løse en stafettetappe på best mulig måte til fordel for laget. Og stafett kan også være å løpe alene, så med dette som bakgrunn synes jeg at jeg klarte å løse oppgaven bra.
Visa kommentarer (4)

10mila 6.etappe (2018-04-29) 10mila 6.etappe (2018-04-29)