Blodslitet D åpen (21.10.2017)
Kategori: Konkurranse
Kart/område: Ulvedalen
Arrangør: Fredrikstad SK
Land: Norge
Distanse: 9.83 km
Tid: 70:32
Gj.sn. HR: 159
Maksimum HR: 170
På bakgrunn av startlista antok jeg at jeg burde være en av de sterkeste løperne i feltet. Så taktikken var å kjøre jevnt hardt, men kontrollert fra start. Ikke ta noen store sjanser underveis, men heller prøve å utnytte de sjansene som måtte oppstå underveis.

1) -13 (1) Ville ha stien siste del av strekket. Fikk ei luke allerede tidlig på strekket, så da var det bare å fortsette i samme tempo. Bomma på starten av stien, men bevega meg hele tida i riktig retning, så tror ikke jeg tapte så mye på det. God kontroll fra stien og ned, og ble enkelt pga det grønnstripete området.
2) -1.41 (1) Kikka på venstreveivalget (sti) og å løpe mer høyre i starten av strekket, men endte på et rett-på-variant. Greit, men litt mer usikker på kursen enn ønskelig, ut til veien. Greit fram til passasjen opp til stupene, men innså vel at jeg kanskje hadde undervurdert høyden på denne barrieren – det tok iallfall tid å labbe opp. Synes jeg klarte å orientere bra og offensivt videre til posten, og var flink til å bruke og speide etter de hvite kollene.
3) +3 (4) Litt for dårlig retning og nølte, men innså at jeg bare måtte komme meg opp på toppen av kollen.
4) -32 (1)Retning til hogstfeltet og over hogstfeltet. Var litt usikker på akkurat hvor jeg dro inn i skogen igjen, men så kollen rett til høyre for streken. Derfra retning mot den store kollen sørvest for posten, runda denne og fant posten.
5) +18 (25) Fant ikke umiddelbart en god, grov plan som på forrige strekk. Sett i ettertid burde jeg brukt stupet til venstre til å lede meg inn i posten (og ev. bli stoppa av søkket), men løp i stedet relativt planløst på retning og håpet å treffe søkket ved posten. Dette var selvsagt en dårlig idé, kom meg ikke langt nok ned og fikk en sving på ca. 25 sek.
6) -1.12 (1) Grei plan og gjennomføring, men burde kanskje tatt av fra den siste stien tidligere og løpt langs kollekanten.
7) -20 (1) Planen var i utgangspunktet mer eller mindre rett på (treffe kollen foran posten). Så imidlertid at det ikke gjorde noe å ligge litt til høyre, og for å spare krefter valgte jeg å følge et tråkk som gikk mer vestover. Selv om jeg egentlig fikk mange tegn på at jeg lå alfor langt til høyre (retningen, skrent v/første kolle, stup v/neste kolle, grøntfelt mellom kollene), tok jeg det ikke innover meg før jeg stod ute på hogstfeltet og så at det ennå var langt bort til den hvite kollen i sør. Brukte denne til å styre inn i posten. Tapte 30+ sek her.
8) +5 (2) Tenkte jeg måtte skjerpe meg, men kikka iallfall ikke nok på kompasset over hogstfeltet, men løp bare til nærmeste kolle. Skjønte at jeg var til høyre for søkket med den diffuse myra og fikk korrigert kursen, og sa til meg selv at nå MÅTTE jeg skjerpe meg.
9) +6 (9) Over ryggen, ned til kollen og videre ned til høydepunktet.
10) +8 (5) Over ryggen, så etter myra til høyre, og fikk bekrefta posisjonen min da jeg også så høydepunkt med skrent.
11) -2 (1) Langs myra til hogstfeltet.
12) -7 (1) Utnytta mest mulig tråkk over hosgst og gjennom grønt. Deretter kolle – kolle – ut rygg og ned i søkk.
13) +1 (3) Kontroll med stor stein og ned søkket mellom høydepunktene.
14) -10 (1) Opp til kollen og ut på hogsten.
15) -31 (1) Retning ut til veien, sti til svingen, holdt meg i den hvite skogen til figurgrensehjørnet og inn.
16) -1.17 (1) Forkasta rett på pga starten av strekket (mørkegrønt og stein), samt den vanskelige/diffuse inngangen. Greit ut til stien (ut samme vei som inn + slep). Tenkte først å løpe helt rundt, men ombestemte jeg og kutta. Tror det var et greit valg, men tapte 15 sek på å ikke gjøre valget før etter at jeg hadde passert stikrysset. Kikka etter myr og kolle til venstre for å se hvor jeg skulle ta av stien.
17) +5 (4) Burde løpt rundt. Tenkte hvit skog + stitråkk + løperlagde tråkk skulle gjøre det bra rett på, men det var det ikke.

Rimelig bra start og følte meg ganske pigg. Etter hvert ble det imidlertid litt tamt og «jevnt trav» fysisk. Hadde nok trengt å ligge i et felt for å klare å pushe meg mer i dag. Teknisk var det selvsagt altfor slurvete til 5., 7. og 8., mens resten var greit. Synes jeg klarte å forenkle bra en del steder, men retningsløpinga var generelt for dårlig.
Vis kommentarer (0)

Blodslitet D åpen (21.10.2017) Blodslitet D åpen (21.10.2017)