NM mellomdistanse finale (09.09.2017)
Kategori: Konkurranse
Tid: 31:23
Gj.sn. HR: 170
Maksimum HR: 179
Etter det dårlige løpet i går, var dagens plan å gi blaffen i om det gikk fort eller sakte, men konsenstrere meg om å orientere stødig og sikkert hele veien.

1) -2 (1) Fin og offensiv start. Hovedplanen var retning fra myra og speide etter formasjonene ved posten, men tok også med meg høydepunkt og gul flekk for å komme skikkelig inn på kartet.
2) +2 (3) Retning mot ledningen. Ikke nøyaktig nok, og kom litt for langt til høyre. Deretter å følge kanten og ned til høydepunktet.
3) +17 (6) Stoppa på 2.posten fordi jeg var usikker på hva som var best til 3.post. Sa til meg selv at jeg bare måtte bestemme meg og gjennomføre. Gjorde det, men ser at nok hadde vært litt bedre å fullføre venstreveivalget i stedet. Løp i tillegg opp på kollen litt for tidlig inn mot posten fordi jeg var redd for å løpe for langt. Dette var selvsagt sikkert, men ble litt for mye opp og ned.
4) +6 (2) Ned på flata, opp søkket, retning via ledningen til myra og videre opp søkket på andre siden. Begynte å mistenke at jeg hadde dratt opp feil søkk da jeg kom opp på toppen, begynte å speide mer mot høyre, fikk øye på høydepunktet og tapte dermed bare noen få sekunder på ekstrasvingen.
5) +8 (3) Retning forbi 2 X rygg, sti og søkk, ut på rygg og følge denne til høydepunkt. Grei, men litt nølende gjennomføring, spesielt i starten av strekket.
6) -1 (1) Retning til kollen. Deretter tok jeg meg tid til å plassere høydepunkter og liten myr, og visste dermed at jeg ville finne posten i søkk bak det siste høydepunktet.
7) +4 (2) Litt dårlig retning ut til veien, og heller ikke helt gunstig å nærmest løpe over det lille høydepunktet i stedet for nede på flata. Men høyresvingen ga iallfall god kontroll på hvor jeg var pga bekken til høyre. Styrte inn mellom de to små vannene, retning videre og speida etter den åpne kollen, men fikk øye på høydepunktet først.
8) +23 (3) Planen var retning mot den første kollen, men vingla litt i starten av strekket før jeg kom på rett kurs. Videre retning forbi sti, søkk på skrå, myr, kolle og videre mot myrenden i det store søkket før posten. Derfra retning mot posten og speida etter det slake søkket med steinene. Rett i, men løp generelt for nølende og omstendelig på dette strekket. Klarte aldri få inn den gode hovedretningen som hadde gjort at jeg kunne løfta blikket mer og løpt mer offensivt.
9) +18 (11) Runda grønten bort til det åpne området og den gule kollen. Derfra retning mot søkket opp mot kollen. Syntes det varte og det rakk før kollen kom, og da jeg endelig nådde den utydelige stien trodde jeg derfor jeg var havnet ved det søndre høydepunktet. Dro opp på kollen, men skjønte der at jeg hadde dratt opp feil rygg og fikk korrigert kursen.
10) +3 (3) Et strekk hvor jeg i større grad klarte å stole på kompasset og heve blikket enn på 8.strekket. Likevel ikke helt patent retningsløping, og ble usikker da jeg kom ut av det lysegrønne uten å se posten. Men kombinasjonen av at jeg mente å ha passert ganske nær søkket før bekken, og at jeg syntes å se noe høydepunktliknende oppe i lia, gjorde at jeg tok sjansen på å dra til høyre. Men glad da posten dukka opp.
11) -2 (1) Løp bevisst litt venstre før jeg korrigerte kursen fordi det gikk et tråkk der. Tenkte kanskje dette var litt unødvendig, men fikk jo ei greit strekktid iallfall.
12) +2 (2) Hørte at jeg leda med 28 sekunder ved passering. Fikk noen tanker om at 28 sekunder var lett å rote bort, men sa til meg selv at jeg bare måtte orientere stødig og offensivt hele veien. Opp til toppen, retning og speida etter søkket. Syntes det var litt diffust kurvebilde ned mot posten, så igjen glad da søkk og skjerm dukka opp.
13) -4 (1) Retning forbi søkk, ned kant og til kolle. Til høyre for stupet, kontroll med enden av den hvite kollen, stoppa et sekund for å få en god kompasskurs, og så bare speide etter litt åpnere skog med høydepunkt.
14) +5 (2) Retning mot veien. Litt mye krangling med smågranene ut fra posten, men fikk så opp blikket litt og dermed bedre flyt i løpinga. Etter veien retning videre mot søkket før posten, opp til høyre for myrsiget og la meg bevisst litt ut mot kanten for å være sikker på å treffe det lille søkket med posten.
15) +6 (4) Retning mot jordet. Veldig vått i myra, og ser ut som det var et bra valg å klatre fortest mulig opp mot jordet.
M) +2 (8)

Et jevnt, solid løp med lite postbom. Likevel tidvis litt for "trygt og forsiktig" til å være et skikkelig toppløp, tenker her spesielt på deler eller hele av 2., 3., 5., 7., 8. og 9.strekket. Syntes også jeg tok meg litt for god tid på postene noen steder. På den annen side var det også partier hvor jeg klarte å slippe meg mer løs og løpe mer offensivt (1., 4., 7., 10. 11., (12., 13.)), og jeg er spesielt fornøyd med at jeg fikk til en god start og at jeg heller ble mer enn mindre offensiv da jeg hørte at jeg leda, men med ikke altfor stor margin, ved passering.

Vis kommentarer (0)

NM mellomdistanse finale (09.09.2017) NM mellomdistanse finale (09.09.2017)