Mellomdistanse Kirikuküla (13.06.2017)
Tid: 30:09
Gj.sn. HR: 168
Maksimum HR: 177
Hardøkt mellom. Hovedmålet var en konkurranselik gjennomkjøring, og fokus var på retning, ta meg tid til å ligge på forskudd og å orientere med selvtillit. Var litt spent på hvordan mitt vonde ribbein ville takle ei hardøkt, men litt sterkere dose smertestillende enn i går gjorde heldigvis susen.

1) +11? Fikk oversikt fram til startpost og så at retning med kollen før posten som sjekkpunkt sannsynligvis var en bra plan. Kom litt for langt til høyre, ellers ok.
2) +5 (2) Retning og passerte ei grop til høyre og to til venstre. Løp langs kanten til posten dukka opp.
3) +10 (8) Sjekka retningen ut fra posten, men tenkte vel så litt for mye "løpe til hjørnet av grop og opp". Kom iallfall for langt til venstre og tapte ca 10 sek. Videre retning opp over kanten av kollen og ned.
4) +4 (4) Kryssa gropa, over kollen og ned i søkket.
5)+1 (2) Retning mot enden av den hvite kollen. Deretter retning videre, og stole på at det ville dukke opp ei nese og ei grop med post på baksiden. Det gjorde det.
6) +5 (3) Retning. Deretter åpna skogen seg, og man så kollen til venstre og myra til høyre. Dumpa i posten litt før jeg hadde tenkt, men koden stemte.
7) +10 (7) Gjorde en feil som starta med at jeg leste den lange gropa med to smågroper som tilsvarende koller. Selv om det ikke stemte 100% med retningen, sikta jeg derfor mot noe jeg syntes kunne likne en kolle i omtrent riktig retning ut fra posten. Rett før veien registrerte jeg at jeg passerte noe kolleliknende, og tenkte jeg kunne være ved jordskrentene rett til venstre for streken. Først da jeg så kolle og ikke grop foran meg, og så noe som kunne likne et slep som gikk nordover, demret det for meg at jeg var sannsynligvis var for langt til høyre i stedet. Dro oppover og til venstre for kolletoppen med litt usikker følelse, og ble glad da skjermen dukka opp i søkket bak. Tapte 10-15 sek på ekstrasvingen.
8) +2 (2) Så toppen av kollen fra 7.posten og kollen i ringen derfra.
9) -4 (1) Retning og kryssa søkket mellom gropene. Videre i kollekantene til jeg så myra til høyre. God sikt gjorde at jeg tidlig kunne sikte meg inn mot søkket mellom grop og nese.
10) +2 (2) Hadde vurdert høyre, men kommet til at det ikke var nok hindringer rett på. Retning mot stien og speida aktivt etter starten på den lille stien. Fant denne greit og videre langs myra. Litt diffust hvor myr gikk over i søkk, men tok ut en retning og prøvde å stole på denne også da skogen tetna til før posten.
11) 6 (1) Videre opp søkket og så litt slak høyreskjening mot stien. Anså dette som tryggere enn å risikere å ende opp med å løpe parallelt med stien om jeg kom for langt til venstre. Sti til stikrysset. Fant den lille stien (som var mest en ledesnor for retningen) og kurs over ryggen og ned i gropa.
12) +16 (6) Retning/ut søkket. Kryssa stien og gjennom gropa, deretter retning og speida etter åpent område. Hadde ikke fått med meg at det var en grønn "vegg" foran det åpne området, og stoppa først ved et delvis åpent hogstområdet. Så ingen post, og innså at et slikt åpent området (helgult og figurgrense) sannsynligvis var et skikkelig grassområde og ikke bare noe tilfeldig hogst. Kom meg inn bak den grønne veggen, men tapte 10-15 sek her.
13) -3 (1) Greit valg å løpe i skogen ut til stien tror jeg. Opp på kollen og retning videre. Fant aldri ut hvilken vei den buktende kurva foran posten helte, så bestemte meg for å bare stole på kompasset, siden jeg også hadde stien foran posten til å stoppe meg i lengderetningen.
14) +4 (4) Prøvde samme taktikk igjen, men litt dårlig retning fra gropa etter stien. Tror det delvis skyldtes at jeg prøvde å korrigere meg inn litt i forhold til gropa da jeg passerte denne. Heldigvis ga kombinasjonen grop i sti og gul flekk til venstre god styring inn mot posten.
15) -13 (1) Skogen skifta karakter, og tenkte at her måtte man være mer nøye med planlegginga. Retning ut til veien, deretter ut over ryggen og tenkte speide etter gul flekk for å få et utgangspunkt for retningen videre og kanskje finne den utydelige stien. Syntes kanskje jeg så noe åpent til venstre, men også noe åpent til høyre, og løp dit og kom inn på noe stiliknende. Sjekka at retningen mot kollen stemte, men begynte å ane ugler i mosen da det aldri kom noen kolle/motbakke. Kikka til høyre og så at myra var altfor nær, og at jeg sannsynligvis var nede på den andre stien. Dro opp på kollen, litt redd for at jeg allerede var kommet for langt bort. Prøvde å finne ei grop i buskaset, og letta da grop og post dukka opp.
16) +4 (4) Retning og komme seg ned i søkk/grop
17)+22 (6) Retning mot gult i mellomgrønt. Kom meg greit gjennom dette. Her starta dagens neste feil med at jeg ble for opptatt av å la meg fange opp av kanten til høyre i forhold til å holde retningen. Havna iallfall helt ned på myra. Da jeg trodde jeg tok opp i passe avstand fra enden, måtte jeg litt tilbake for å komme opp i søkket. Tapte ca. 15 sek totalt på dette, men skulle gjerne tatt en ny tur hit for å sjekke forholdet mellom myrenden og søkket med posten.
18) +6 (6) Retning ut mot stien. Tenkte det var raskt og sikkert å bruke slepet. Fulgte slepet gjennom grop, opp bakke og speida etter mellomgrønn trekant. Kun halvveis sikker på at det var rett da jeg fikk øye på denne, men avstanden stemte, og skar inn og ned i søkket.
19) +6 (3) Retning mot sti/kollekant. Deretter videre ut ryggen og så etter kolle og grop, men nølte noen sekunder unødvendig fordi jeg ikke fikk vegetasjonsgrensene til å stemme.
20) +4 (2) Tenkte at her gjaldt det å ikke dumme seg ut på slutten. Retning, traff det jeg antok var den utydelige stien, og fulgte denne ut mot veien. Kutta over kollen inn mot posten.

Alt i alt solid gjennomføring. Kan skrape sammen omtrent ett minutts tidstap totalt sett, men dette er innafor et "realistisk godt løp" for øyeblikket. Terrenget her var nok totalt sett litt for fint i forhold til VM-terrenget, men om jeg kan få til tilsvarende gjennomføring der, må jeg være fornøyd. Det som kanskje fortsatt kan justeres noe, er enda bedre presisjon i retningsløpinga. Fysisk kjentes det greit.
Vis kommentarer (0)

Mellomdistanse Kirikuküla (13.06.2017) Mellomdistanse Kirikuküla (13.06.2017)